V celé Unii mají cestující stejná práva. Znáte je?

22. září 2016 20:26

Zpoždění či zrušení letu. Stát se vám to může kdykoli, při každém letu, nejen tom na dovolenou. Jak se musí chovat evropská letecká společnost a kdy máte právo finanční odškodnění? Co platí pro všechny letecké společnosti, které startují z některého z unijních letišť?

Foto: www.pixabay.com Takhle osaměle by se cestující s aerolinkami z EU už neměl cítit. Povinnosti dopravců v Unii jsou jasně dané.

Evropská unie je plná nesmyslných institucí. Ovšem Evropské spotřebitelské centrum mezi ně nepatří. Právě díky němu se totiž může kdokoli snadno dozvědět, jaké jsou jeho práva. Včetně těch, jež se týkají dopravy.

V oblasti letecké přepravy unijní úmluvy ukládají přepravcům řadu povinností, jež zlepšují pozici pasažéra v nesnázích, za které nemůže. Na paluby letadel sice nevrátí bezplatné občerstvení, ale diktuje leteckým společnostem, kdy musejí svým zákazníkům občerstvení poskytnout jen a pouze na svoje náklady. Musí je také nechat zdarma telefonovat, zajistit ubytování a přepravu do hotelu. A také jim musí vyplatit odškodnění. Mimochodem, to odškodnění je často vyšší, než původní cena letenky.

Jestliže se chystáte letět z jakéhokoli letiště v Evropské unii a také na Islandu, ve Švýcarsku a v Norsku vztahují se na dopravce stejné povinnosti. Ti, kteří pocházejí z EU, je vůči vám mají i v případě, že odlétají ze země mimo Unii. O tom, jaká máte práva, vás musí dopravce v písemné podobě informovat v případě, že předpokládá delší než dvouhodinové zpoždění letu, při zrušení letu, nebo vám „odepře nástup do letadla“. Odepření znamená, že vás nepustí na palubu proto, že prodal více letenek, než je kapacita letadla. (Společnosti to dělávají, protože předpokládají, že nedorazí všichni pasažéři. Někdy jim ovšem tento předpoklad nevyjde. Pak nezbývá, než najít dobrovolníka, který za kompenzaci nepoletí, nebo někomu „odepřít nástup“.)

Zpoždění letu
„Provozující dopravce je povinen poskytnout občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době. Pokud je nezbytný pobyt přes noc, je dopravce povinen poskytnout ubytování a přepravu do a z místa ubytování. Dopravce je dále povinen zdarma nabídnout uskutečnění 2 telefonních hovorů, popř. zaslání dvou zpráv faxem či elektronickou poštou,“ uvádí České Evropské spotřebitelské centrum. „V případě významného zpoždění letu mají cestující při splnění podmínek právo na poskytnutí péče, nebo vrácení ceny letenky a na finanční odškodnění,“ pokračuje web centra.

Nároky cestujících vznikají při zpoždění dvou hodin u letu do 1500 kilometrů, tří hodin u letů mezi 1500 – 3500 kilometrů (a všech delších než 1500 km v EU). U všech ostatních letů při zpoždění delším čtyř hodin.

Zrušení letu
Finanční odškodnění přichází na řadu v případě zrušení letu. Jde o tři možnosti: nebyli jste o zrušení informování dva týdny před odletem, nebyli jste informování 14 až sedm dnů předem s tím, že by vám společnost nabídla „přesměrování“, jež startuje nejpozději dvě hodiny před vaším původním letem, a na požadované místo se jím dostanete nejdéle čtyři hodiny po původním příletu. Třetí možnost pamatuje na ty, kteří se o zrušení dozvědí v době kratší než sedm dnů před letem a společnost jim nenabídne přesměrování se startem nejpozději hodinu před tím původním a dosažením cíle nejpozději s dvouhodinovým zpožděním.

U letů do vzdálenosti 1500 kilometrů je odškodnění stanoveno na 250 eur (asi 6750 korun).
Při cestě delší než 1500 kilometrů v EU a při všech ostatních letech dlouhých od 1500 do 3500 kilometrů je to 400 eur. U všech ostatních letů pak 600 eur (asi 16 200 korun).

Dopravce může tyto částky snížit na polovinu v případě, že poskytne přesměrování, kterým se na místo dostanou nejpozději o dvě hodiny později (u letů do 1500 kilometrů). U letů delších než 1500 kilometrů v EU, na Islandu, ve Švýcarsku a v Norsku je povolené zpoždění tří hodin oproti původnímu plánu. V případě všech ostatních letů pak čtyři hodiny.  

Odškodnění se na dopravce nevztahuje jen v případě, že za zrušením letu stojí mimořádné okolnosti, kterým nemohl zabránit. Například výbuch sopky, počasí, stávka, zásah státu a podobně. Technická závada do této kategorie však zpravidla nepatří.

(res)

Vytisknout