TISKOVÁ ZPRÁVA: Češi chtějí létat bez přestupů, světový trend je však opačný, ukázala studie

7. ledna 2016 10:53

Londýn stále platí mezi Čechy za nejoblíbenější destinaci a RyanAir za nejvyužívanější leteckou společnost. Tato a další zjištění vyplývají z analýzy společnosti Skypicker.com. Celá pětina všech letů českých zákazníků Skypickeru za poslední dva roky směřovala právě do anglické metropole. Svět však objevuje krásy kombinovaných letů.

"Londýn patří dlouhodobě k nejnavštěvovanějším destinacím českými zákazníky. A to především z toho důvodu, že alespoň jedno z londýnských letišť figuruje v pravidelných linkách všech tří velkých českých letišť. Český zákazník je konzervativní, hledá výhodnou cenu a nerad přestupuje. I proto volí levné nabídky přímých letů, které považuje za pohodlné,” uvedl marketingový ředitel Skypickeru Martin Janovčík.

Za poslední dva roky Češi navštívili celkem 241 měst. Více než 80 % všech letů českých zákazníků za poslední dva roky však směřovalo do destinací, kam česká letiště nabízí přímé pravidelné lety. Kromě Londýna patřily mezi hojně navštěvované destinace také Brusel (5 %) a Dublin (3,9 %), které figurují v nabídce přímých pravidelných letů pražského Letiště Václava Havla.

Nejvyužívanějším dopravcem je stále RyanAir

RyanAir představuje nejsilnějšího dopravce na trhu českých zákazníků Skypickeru. Více než 52 % všech Čechů, kteří si za poslední rok koupili letenku přes Skypicker.com, využilo služeb RyanAir, celkem se jednalo o téměř pět tisíc pasažérů. Druhým nejvyužívanějším dopravcem byl Wizzair s 20 % letů zakoupených přes Skypicker. Další pozice obsadili dopravci Norwegien Airlines s téměř 10% podílem a easyJet se 7 % letů.

Zatímco podíl RyanAir zůstává prakticky beze změny po celý rok, podíl easyJet konstantně klesá. V březnu 2014 easyJet přepravil téměř 16 % cestujících Skypickeru z Česka, ovšem v listopadu loňského roku se jeho podíl pohyboval pouze kolem 1,5 %. "I zde si cestující vybírají podle ceny. Let do Londýna s RyanAir, nebo SmartWings je vyjde na pár stokorun, kdežto easyJet je několikanásobně dražší,” uvedl Janovčík.

Lidé celosvětově nakupují dražší kombinované letenky

Za rok se průměrná cena prodané letenky Skypickeru zvýšila o několik tisíc. Zatímco na začátku roku 2015 cestující zaletenku v průměru utratili zhruba šest tisíc korun, na konci roku 2015 zaplatili téměř deset tisíc. Přitom hlavní roli v nárůstu průměrné ceny prodané letenky mají kombinované lety s přestupy, za něž neváhali cestující zaplatit o téměř čtyři tisíce korun více. Naopak ceny zakoupených přímých letů vzrostly pouze nepatrně a příští rok by měly dokonce klesat.

"Nárůst průměrné ceny prodané letenky si vysvětlujeme především tím, že se nám podařilo výrazně prosadit na trzích jihovýchodní Asie, kde jsou vzdálenosti, a tím pádem také výhodnost kombinovaných letenek Skypickeru, mnohem větší. Zároveň se potvrdil trend, že se lidé nebojí se Skypickerem létat na větší vzdálenosti a využít klidně pěti přestupů, jen aby ušetřili peníze oproti klasickým aerolinkám. Pro letošní rok předpokládáme nárůst počtu kombinovaných letů do vzdálenějších zemí, což by mělo vést k dalšímu zvýšení průměrné ceny prodané letenky. Věříme, že tento trend zasáhne i Českou republiku, avšak Londýn a pravidelné přímé linky zřejmě neporazíme,” doplnil zakladatel Skypickeru Oliver Dlouhý.

Vytisknout