Jan Matoušek: Když se nezmění zákon, zkolabuje trh se zájezdy

21. října 2015 23:31

Výkonný ředitel České asociace pojišťoven (ČAP) Jan Matoušek říká, že zákazníci cestovních kanceláří jsou nejlépe chráněnými spotřebiteli. Ale pokud se nezmění zákon o pojištění cestovních kanceláří proti úpadku, nebudou „cestovky“ moci podnikat.

Foto: ČAP Jan Matoušek, nový výkonný ředitel České asociace pojišťoven (ČAP).

Cestovní kancelář bez pojištění proti úpadku nesmí podnikat. Pokud by senátoři a poslanci neschválili navržené změny v novele zákona č. 159 o podmínkách podnikání v cestovním ruchu, dojde k tomu, že pojišťovny přestanou cestovním kancelářím poskytovat povinné pojištění proti úpadku.

Podle Jana Matouška, výkonného ředitele ČAP, totiž původní podoba novely zákona, jež ukládá pojišťovnám vyplatit klientům zkrachovalé cestovní kanceláře stoprocentní náhradu bez ohledu na pojistný limit sjednaný mezi ní a cestovkou, znamená, že pojišťovna nezíská na takovou pojistku zajištění. Převzetí prakticky neomezeného rizika je navíc i v rozporu s podmínkami zákona o pojišťovnictví. Pojišťovny již proto začaly vypovídat uzavřené smlouvy. Výkonný ředitel to před pár dny uvedl v rozhovoru pro server e15.cz.

Naděje tuzemských asociací cestovních kanceláří, ale i jednotlivých pojišťoven se proto upínají k senátorům, kteří budou o novele zákona hlasovat. Návrh, který doporučily dva senátní výbory (ústavně-právní a pro veřejnou správu) počítá s tím, že by pojišťovny vyplácely škody podle sjednaných limitů.

Na zákon by pak v blízké budoucnosti měl navázat vznik Garančního fondu cestovních kanceláří, který by odškodňoval případy, kdy výše škody přesáhne limit sjednaný cestovní kanceláří, uvedl Matoušek.  Do té doby, jak uvedla ve svém vyjádření pro Českou tiskovou kancelář (ČTK) ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (ANO) riziko za nesplacené nároky klientů ponese stát.

Podle ředitele tuzemské asociace pojišťoven evropská směrnice, kvůli které se zákon novelizoval, uvádí, že se jednotlivé státy Unie mají postarat o to, aby zákazníci cestovek byli při jejich případném krachu odškodněni v plné výši. Tento přístup, podle jeho názoru, vůbec nemotivuje klienty cestovních kanceláří k tomu, aby se chovali odpovědně a vybírali si důvěryhodné firmy. Jejich neodpovědné chování pak musí uhradit ostatní spotřebitelé, konstatoval.

(res)

Vytisknout