Wizz Air i nadále odmítá uspokojovat požadavky cestujících na kompenzace

7. října 2015 11:45

Evropa má nejpřívětivěji nastavenou ochranu spotřebitele vůči leteckým společnostem, ale přesto mnozí pasažéři stále nedostávají to, na co mají nárok. Některé aerolinky, zejména nízkonákladové, se k nim chovají arogantně a kompenzace za zpožděné nebo zrušené lety a další nedodržené smluvní podmínky přepravy odmítají vyplácet, uvedla nedávno mezinárodní organizace IAPA.

Foto: Wizz Air Maďarské aerolinie Wizz Air mají potíže s britským úřadem pro letectví. Už jako jediné.

Obvykle se pokoušejí se právní pojem „mimořádné okolnosti“ překrucovat ve svůj prospěch tvrzením, že ony okolnosti byly zcela mimo jejich kontrolu. A takových nepředvídatelných okolností se vždycky najde dost. Aerolinky skutečně nemusejí vyplácet kompenzace z legitimních důvodů, jako jsou stávky, uzávěry řízení letového provozu nebo nepředvídatelné změny počasí, nicméně, některé letecké společnosti této klausule zneužívají a dokážou tvrdit, že právě počasí bylo příčinou například technické poruchy letadla.

Úřad pro civilní letectví ve Velké Británii sice dokázal přinutit některé aerolinky, aby přehodnotily svá pravidla v této záležitosti a vyplácení kompenzací bylo v souladu s nedávným rozhodnutím Evropského soudního dvora o zpoždění a zrušení letů kvůli technickým poruchám a rovněž duchem a záměrem nařízení Evropského parlamentu a evropské rady 261 z roku 2004, leč teprve až když soudy začaly rozhodovat ve prospěch cestujících, tak aerolinky postupně svoji strategii měnily a po letech odkladů začaly kompenzace konečně vyplácet.

Zřejmě již nebylo vyhnutí, protože od chvíle, kdy směrnice EU začala platit, dvojznačnost toho, co představuje mimořádnou okolnost, soudy upřesňovaly s příznivějším výsledkem pro klienty leteckých společností.

Přesto u tří nízkonákladových společností, jmenovitě Aer Lingus, Jet2 and Wizz Air musel britský Úřad pro civilní letectví sáhnout k tvrdším prostředkům, aby je donutil smazat jejich letité dluhy vůči cestujícím. V některých případech to byly nároky staré až šest let. Úřad na zmíněné dopravce tlačil nejen kvůli odloženým výplatám kompenzací, ale i kvůli tomu, že si stanovily dvouleté promlčecí lhůty na jejich uplatnění.

Změny, jež dva ze tří uvedených dopravců učinily ve svém přístupu k cestujícím, jim svým způsobem přinesly úlevu v tom, že Úřad pro civilní letectví už proti nim nebude dál podnikat žádné akce.  Firmy se zavázaly, že v oblasti rušení a odkládání letů kvůli mechanickým nebo jiným technickým příčinám, stejně tak jako v oblasti informování a péče o cestující v případech, kdy dojde k nedodržení letového řádu, budou respektovat evropská pravidla.

Pouze maďarský Wizz Air i nadále odmítá uspokojovat požadavky na kompenzace starší dvou let. Proto britský Úřad pro civilní letectví postoupil celou záležitost tamnímu úřadu pro ochranu spotřebitele, který je orgánem dohledu při dodržování evropské směrnice 261/2004 v Maďarsku.

(rek)

Kompenzace podle EU:

Podle nařízení Evropského parlamentu a Evropské rady 261/2004 má každý občan EU nárok na finanční odškodnění ve výši 250 až 600 eur při zpoždění letu o více než 3 hodiny nebo při přesměrování letu na jiné letiště nebo při zrušení letu. Kompenzace se týká i snížení přepravní třídy nebo nadměrné rezervace letenek a následném odepření vstupu na palubu letadla s platnou letenkou.

 

Vytisknout