NAPSALI JINDE: Rozsudek komplikuje situaci kolem pojištění cestovních kanceláří

11. srpna 2015 15:30

Podle Ústavního soudu musí pojišťovna zaplatit klientům cestovní kanceláře i to, nač „cestovka“ nebyla pojištěná. Podle pojišťoven hrozí, že tím budou porušovat zákon o pojišťovnictví.

Foto: Jan Bělovský Díky rozhodnutí Ústavního soudu mohou zákazníci cestovních kanceláří spát bez obav o peníze.

Na konci července vynesl Ústavní soud verdikt, podle kterého musí pojišťovna Generali vyplatit klientům zkrachovalé cestovní kanceláře Parkam Holidays, jež u ní byla pojištěná, plnou cenu neuskutečněných zájezdů. Bez ohledu na to, zda na to uzavřené pojištění stačí. Informoval o tom server iDnes. Rozhodnutí soudu vyvolalo radost u cestovek, ale nevoli u šesti tuzemských ústavů, jež pojištění cestovních kanceláří nabízejí. Ty totiž své případné nároky musejí po zkrachovalé kanceláři vymáhat v insolvenčním řízení, kde však na ně nemusí nic zbýt. Problém se tak soudním verdiktem posouvá od turistů k pojišťovnám.

Pojišťovny nechtějí vyplácet peníze, za které neinkasovaly žádné pojistné. Argumentují také tím, že se by tím dostaly do sporu se zákonem a Českou národní bankou, která dohlíží na jeho dodržování. Podle rozhodnutí totiž mají ručit za rizika, která nejsou nijak ohraničena, což dle zákona nesmí.

Podle iDnes by měl pomoci nový zákon o podnikání cestovních kanceláří, který by mohl začít platit od ledna příštího roku. Ten má cestovkám uložit odevzdávat měsíční výkazy o prodeji zájezdů. Na základě takových údajů jsou pak pojišťovny schopné průběžně aktualizovat smlouvy se svými klienty a vyhnout se tak problémům s výplatou nad rámec smlouvy.

Do platnosti nového zákona ovšem pojišťovnám nezbude nic jiného, než o potřebné informace o počtech prodaných zájezdů pravidelně žádat cestovní kanceláře. Pokud se tedy budou chtít vyhnout výplatám, plynoucím z rozhodnutí Ústavního soudu.

(res)

Vytisknout