Z ARCHÍVU: Ani na Slovensku není 100% odškodnění klientů padlých CK samozřejmostí

13. července 2015 00:01

Vládou předložená novela zákona 159 o cestovním ruchu, požadující po tuzemských pojišťovnách, aby v případě úpadku cestovní kanceláře hradily jejím klientům náklady na jejich neuskutečněnou dovolenou ve výši 100%, nemá oporu ani v praxi sousedních zemí. Příkladem budiž například krach slovenské CK Karya Tour, který se udál přesně před pěti lety.

Webové stránky CK Karya Tour s oznámením o úpadku společnosti FOTO: archív

Karya Tour byla tureckou cestovní kanceláří, která na slovenském trhu působila od roku 2008. V první polovině července 2010 oznámila, že se dostala do finančních problémů, které údajně zapříčinila špatná situace incomingové agentury SUNSPOT v Turecku, od níž zájezdy kupovala. Podle prvních zpráv v zahraničí zůstalo zhruba 1100 klientů, dalších asi 5000 mělo na dovolenou teprve odcestovat. Mezi nimi i řada českých rodin.

Cestovní kancelář měla sjednáno povinné pojištění proti úpadku u pojišťovny Allianz - Slovenská poisťovňa ve výši 550 tisíc eur. Přestože to na první pohled vypadá jako úctyhodná částka (dnes by to bylo téměř 15 milionů korun), nestačilo to.

Pojišťovna zabezpečila repatriaci dovolenkářů z míst jejich pobytu, úhradu jejich mimořádných výdajů za stravu, ubytování a dopravu, které klientům CK Karya vznikly v souvislosti s krachem cestovky během jejich dovolené. Na to vše padlo více než 509 tisíc eur z pojistného limitu, takže pojišťovna nebyla schopna uhradit klientům, kteří na zájezdy k moři neodletěli, všechny peníze, které do svých dovolených investovali.

„Allianz - Slovenská poisťovňa zaevidovala žiadosti o odškodnenie z viac ako 720 zmlúv o zájazd dojednaných v skrachovanej cestovnej kancelárii Karya Tour, ktoré sa týkali takmer 2000 klientov,“ uvedla tehdy pojišťovna na svých webových stránkách. Tito zákazníci mohli v souladu s pojistnou smlouvou uplatnit své nároky za vzniklou škodu z pojištění proti úpadku, které měla Karya Tour sjednáno.

Částka cca 40 000 eur pak byla poměrně rozdělena mezi oprávněné klienty (nakonec šlo o 796 pojistných smluv) cestovky až do jejího úplného vyčerpání. „Žiaľ, vzhľadom na množstvo poškodených a celkovú výšku škody, ktorú si klienti uplatnili, nebude možné nároky klientov uspokojiť v plnej miere z dôvodu výšky poistného krytia dojednaného CK Karya Tour,“ uvedla pojišťovna.

Cestovní kancelář byla specialistou na dovolené v Turecku, kam vysílala z Bratislavy týdně pět letů a jeden z Košic. Byla dceřinou společností stejnojmenné maďarské CK s tureckými majiteli. Působila na tureckém, egyptském, ruském, ukrajinském a maďarském trhu, v Rusku a na Ukrajině byla dokonce lídrem na trhu. Na Slovensku velmi rychle expandovala nabídkou nízkých cen, které označovala za bezkonkurenčně nejnižší. „Avšak len do času, kým sa nedostala do úpadku,“ komentoval to s odstupem několika let slovenský server opojisteni.sk.

(red)

Vytisknout