Agenturu New Travel položila nezvládnutá expanze i nezájem investorů

16. června 2015 09:51

Včera portál Krachy cestovek.cz informoval o přežívání zkrachovalé cestovní agentury New travel.cz, která se změnila v internetový srovnávač cen zájezdů, a zároveň soud schválil její reorganizační plán. Ten obsahuje také zajímavé informace o příčinách pádu bývalé pětky na tuzemském trhu. Těmi hlavními jsou nezvládnutá expanze, během níž se nahromadily milionové dluhy, a neúspěšná jednání o vstupu velkého investora.

Ilustrační foto

Agenturu New Travel.cz založili podnikatelé Roman Břenek a Rostislav Urbánek pod názvem Euro Prague Travelv červenci 2006. Zásadním přelomem se stal rok 2010, kdy do firmy vstoupil investor. Šlo o firmu Vivantis internetového podnikatele Martina Rozhoně, která v agentuře získala 40procentní podíl a která jí na další expanzi půjčila 1,5 milionu, s tím, že Rozhoň se zároveň stal jednatelem společnosti. 

New Travelposléze investovala do call centra a do kamenné pobočky v Ostravě. To jí pomohlo k zdvojnásobení objemu prodaných zájezdů v roce 2011 na 200 milionů korun, avšak současně vykázala ztrátu 905 tisíc korun. „Na přelomu let 2011 a 2012 bylo dobudováno call centrum, pobočka, sítě a technické vybavení,“ popisuje rozvoj společnosti reorganizační plán.

Expanze si pochopitelně vyžádala rozšiřování počtu zaměstnanců a s tím související zvýšení nákladů, značné částky šly také do reklamy. Podle reorganizačního plánu se mimořádné náklady na strategii růstu vyšplhaly v letech 2011 až 2013 na celkových šest milionů korun. Investice do marketingu se v roce 2012 zdvojnásobily na 11 milionů, o rok později pak klesly na 10 milionů.  

Jenže v této chvíli firma zřejmě narazila na strop svých možností. V roce 2012 totiž kvůli recesi v cestovním ruchu nesplnila plán, podle něhož měla prodat zájezdy za 350 milionů korun. Reálný obrat byl o 50 milionů nižší a agentura prodělala 7,4 milionu korun. Následující rok se prodeje ještě snížily na 297 milionů a ztráta už činila tři miliony.

Vysoká červená čísla přiměla na jaře 2013 společníky firmy k hledání strategického partnera. Nejdřív se obrátili s žádostí o pomoc na různé poradenské společnosti. Na podzim 2013 neúspěšně vábili  cestovku Exim tours, nicméně zájem prý projevil také další velký hráč na trhu, CK Fischer, s nímž jednali v únoru a březnu 2014.

„Jednání probíhala přes dva měsíce a dospěla až do fáze přípravy předkupního protokolu o 100% vstupu. Nakonec těsně před podpisem byla další jednání zablokována ze strany investiční skupiny KKCG a.s., vlastnící Cestovní kancelář FISCHER, a.s.,“ popisuje pokus o prodej společnosti reorganizační plán.

Agentura se zároveň v té době dostala do nezvladatelné ztráty, která byla, jak uvádí plán, ještě „prohloubena díky udržovací pozici společnosti pro případného investora.“ Majitelé se proto kvůli špatným výsledkům po nezdaru jednání o prodeji rozhodli, že změní obchodní model a New Travel.cz  předělají z klasického provizního prodejce zájezdů na internetový srovnávač nabídek cestovních kanceláří, od nichž budou inkasovat poplatky za prokliky.  

Posledním hřebíčkem do rakve potápějící se společnosti byl odchod Martina Rozhoně, jehož firma Vivantis, která např. provozuje e-shopy v segmentu životního stylu, z agentury v tichosti vycouval v půlce loňského listopadu. V této souvislosti je zajímavé, že o pouhé dva týdny později do Vivantisu majetkově vstoupily těžké váhy česko-slovenského byznysu, a sice E-commerce Holding spoluvlastněný podnikatelem Jakubem Havrlantem a miliardáři Danielem Křetínským a Patrikem Tkáčem

Vlastníci a jednatelé New Travel.cz Břenek s Urbánkem v té době měli úplně jiné starosti. Pod tlakem ekonomické reality a nezájmu investorů nachystali insolvenční návrh, který podali 31. prosince. Po menších peripetiích Městský soud v Praze počátkem června poslal firmu do úpadku a povolil její reorganizaci, čímž umožnil další existenci společnosti v podobě on-line srovnávače zájezdů, jak s tím počítá reorganizační plán majitelů.

Podle plánu pohledávky propojených osob, mezi něž vedle současných vlastníků patří i Vivantis se svoji půjčkou, zaniknou. Celkem jde o 9,5 milionu korun. Běžní věřitelé by pak měli prominout 76 procent svých pohledávek a zbytek budou dostávat ve splátkách během příštích pěti let. Připomeňme, že dluhy New Travel.cz se vyšplhaly na 21,6 milionu korun. Hodnota majetku firmy se přitom pohybuje v řádech statisíců.     

(rev)

Vytisknout