Z agentury New Travel.cz se stal srovnávač zájezdů. Soud povolil reorganizaci

15. června 2015 01:30

Vlastníci zkrachovalé agentury New Travel.cz usilují o záchranu své zadlužené firmy. Ta pokračuje v podnikání, ale ve značně okleštěné podobě. Není už klasickým provizním prodejcem zájezdů, nýbrž se změnila v internetový srovnávač nabídek cestovních kanceláří. Portál Krachy cestovek.cz to zjistil z insolvenčního rejstříku.

Aktuální podoba webu New Travel REPRO: Krachycestovek.cz

Přežití New Travel také podpořil soud, který ji poslal do úpadku a zároveň povolil reorganizaci, během níž může nadále fungovat. Přeměnu v on-line agregátor zájezdů zakladatelé a jednatelé agentury Roman Břenek a Rostislav Urbánek označují za nový obchodní model patřící k jednomu z pilířů reorganizačního plánu. Městský soud v Praze plán schválil na počátku června poté, co jej přijala víc než polovina věřitelů.

Dalším a nezbytným pilířem reorganizace je vyřešení vysokých dluhů. Někdejší pětka českého trhu v agenturním prodeji dovolených jich během svého devítiletého podnikání nahromadila přes 21 milionů korun, hodnota majetku agentury se přitom pohybuje v řádech statisíců. Reorganizační plán pohledávky věřitelů rozděluje do několika skupin.

První, z hlediska objemu největší skupina zahrnuje běžné věřitele, vesměs dodavatele služeb a státní instituce, jako je finanční úřad. Od nich se podle plánu očekává, že prominou 76 procent svých pohledávek a zbytek jim New Travel.cz bude splácet čtvrtletně po dobu pěti lety.

V další skupině jsou pohledávky propojených osob v celkové výši téměř 9,5 milionu korun, které by měly zcela zaniknout. Tuto sumu tvoří zhruba ze dvou třetin pohledávky majitelů, tedy Břenka s Urbánkem, a zbytek jsou nároky bývalého společníka, firmy Vivantis, a ještě společnosti Virtual People, v níž byl Roman Břenek dříve jednatelem. 

Nakonec tu jsou ještě takzvané pohledávky nedotčené reorganizačním plánem, kam patří mzdové nároky zaměstnanců, provozní výdaje nebo odměna insolvenčního správce. Tyto pohledávky plánuje firma uhradit v celé výši do konce roku 2018.

Reorganizační plán také obsahuje zajímavý nástin nového obchodního modelu, pro který se majitelé New Travel kvůli špatným ekonomickým výsledkům rozhodli už loni na jaře, tedy víc než půl roku před bankrotem, a spustili ho tento rok v lednu.

Firma se tak z agenturního prodejce zájezdů na začátku letoška změnila v pouhý srovnávač cen, díky čemuž zásadně ořezala náklady. Nepotřebuje totiž kamennou pobočku ani call centrum, hlavní je web. Ten předělala tak, že umožňuje klientům vybírat dovolenou od desítek různých cestovek, přičemž po rozkliknutí nabídky jsou přesměrováni přímo na server dotyčné kanceláře.

Břenek s Urbánkem sice přiznávají, že jejich model je podobný konkurenčním srovnávačům, ale zároveň tvrdí, že mají něco navíc. Jde o to, že zákazníci vidí u jednoho hotelu cenové relace všech cestovek nabízející právě tento hotel, takže si mohou porovnat ceny a jediným klikem se dostat na web kanceláře a objednat si zájezd.  New Travel tím prý vyplňuje mezeru na trhu, otázkou samozřejmě je, jak zareaguje konkurence.  

New Travel.cz podle reorganizačního plánu za každý proklik účtuje cestovkám, s nimiž má smlouvu, provizi 0,02 procenta z ceny zájezdy, minimálně jsou to dvě koruny a maximálně deset korun.  Po zkušebním provozu, kdy kanceláře nic neplatily, už stránky od začátku června běží naostro, měly by tedy vydělávat.

Břenek s Urbánkem očekávají v prvním roce provozu výkony ve výši 4,33 milionu korun a čistý zisk přes 406 tisíc, z čehož by 284 tisíc korun šlo na plnění reorganizačního plánu. Čísla by pak měla každoročně růst zhruba o 20 procent, celkově má firma za pět let vygenerovat na umoření svých dluhů přes tři miliony korun.

O dalším osudu New Travel se bude rozhodovat 15. září. Na tento den totiž Městský soud v Praze svolal přezkumné jednání o přihlášených pohledávkách a schůzi věřitelů.    

Závěrem připomeňme, že New Travel.cz funguje od roku 2006, od té doby zprostředkovala prodej zájezdů v celkové hodnotě 1,1 miliardy korun. Agentura zkrachovala v samotném závěru loňského roku. Problémy majitelé v insolvenčním návrhu zdůvodnili negativním dopadem vnějších i vnitřních vlivů. Podrobné příčiny bankrotu bývalého předního hráče trhu a informace o neúspěšném prodeji strategickému investorovi portál Krachy cestovek.cz zveřejní na konci týdne.

(rev)

Vytisknout