Na krach CK Honza service doplatili klienti i věřitelé, majitel ale o svou mzdu nepřišel

22. dubna 2015 00:58

Rok 2013 měl být podle sloganu z katalogu západočeské cestovní kanceláře HONZA service „naplněný radostí“. Jenže nebyl. V květnu cestovka zkrachovala a její klienti kvůli podpojištění a špatným zákonům přišli o větší část svých peněz. Teď se navíc ukázalo, že na bankrot doplatí i většina věřitelů. Paradoxně majitel cestovky Milan Štengl svůj mzdový nárok dostane v plné výši.

Ilustrační foto: Krachy cestovek.cz

Krajský soud v Plzni před pár dny schválil konečnou zprávu insolvenčního správce Martina Aleše. Podle ní měla kancelář majetek v hodnotě téměř 267 tisíc korun, přičemž většinu z toho tvořil zůstatek na firemním účtu. Jenže po uhrazení přednostních pohledávek a odměny správce zbylo na nezajištěné věřitele pouhých 4736 korun.

Právě mezi přednostní pohledávky patří i takzvané pracovně-právní nároky, což je mzda, kterou zkrachovalá firma dluží svým zaměstnancům. A jeden takový pracovně-právní nárok ve výši 37 427 korun si přihlásil i jednatel a majitel Milan Štengl. Jde o plat za květen až srpen roku 2013. To znamená z větší části za období po bankrotu. CK HONZA service vyhlásila úpadek 30. května zmíněného roku.

Nezajištěných věřitelů cestovka podle konečné zprávy eviduje celkem deset a dluží jim přes 2,6 milionu korun. Jde o klasický soubor: pojišťovna, dodavatelé letenek a ubytovacích služeb, zdravotní pojišťovny nebo sociální správa. Mezi ně se rozdělí zmíněných 4736 korun, takže dostanou 0,18 procenta svých pohledávek.  

CK HONZA service padla po 23leté existenci. Specializovala se hlavně na zájezdy do Itálie, Řecka, Turecka a Bulharska. Ročním obratem kolem 15 milionů korun a zhruba s tisícovkou klientů se řadila k menším hráčům na trhu. Provozovala dvě pobočky – v Plzni a Holýšově. Ve chvíli ukončení činnosti naštěstí neměla žádné klienty v zahraničí. Zaplacenou dovolenou mělo přibližně 400 zákazníků.

Bohužel tito klienti kvůli nepovedenému zákonu číslo 159/1999 o podnikání v cestovním ruchu se většiny svých peněz nedočkali. Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP), u níž si kancelář zřídila pojistku proti úpadku, jim vrátila jen 37 procent jejich nároků.

„Pojistná částka, kterou si sjednala cestovní kancelář, byla stanovena na výši 1 700 000. Požadavky klientů za neuskutečněné zájezdy převýšily částku 4 600 000. Pojišťovna splnila vše, co jí ukládá zákon. Neodmítla pojistné plnění, ani nesnížila pojistnou částku,“ vysvětlila před rokem v České televizi mluvčí ČPP Renata Čapková.

Pojišťovna také na majitele Milana Štengla podala trestní oznámení pro podezření z podvodného jednání. Důvodem jsou pochybnosti, jestli CK HONZA service uvedla pravdivé údaje při sjednání pojistné smlouvy.

Jak se navíc zdá, šedesátiletý podnikatel Štengl zřejmě ještě v cestovním ruchu neřekl poslední slovo. Jeho další firma, plzeňská HONZA reality, má totiž podle živnostenského rejstříku od června 2013 oprávnění pro provozování cestovní agentury.

(rev)

Vytisknout