NAPSALI JINDE: Miliardáři a stát bojují o druhé pražské letiště. Stát ho nechce, Penta odpovídá žalobou

22. dubna 2015 00:54

Investiční skupina Penta chce za tři miliardy korun vytvořit druhé velké pražské letiště. Původně měla v plánu, že by se z letiště ve Vodochodech odlétalo na dovolené s nízkonákladovými aerolinkami už za dva roky. Vznik konkurenta pro Letiště Praha ale není v zájmu státu. Informoval o tom server iHNed.cz.

Ilustrační foto

Silná investiční skupina Penta chce vytvořit za tři miliardy korun druhé velké letiště v Praze, napsal iHned.cz. Má proti sobě ale silného soupeře - stát. V jeho zájmu není vznik soukromého konkurenta státního Letiště Praha na opačné straně metropole. Ve hře jsou miliardy korun.

Penta původně měla v plánu, že by se z letiště ve Vodochodech odlétalo na dovolené s nízkonákladovými aerolinkami už za dva roky. Tím by ale sebrala část tržeb ruzyňskému letišti. A to by se promítlo i na jeho ceně, stejně tak jako tom, že by stát rázem neměl v hlavním městě monopol na leteckou dopravu. „Samozřejmě pokud by vzniklo takové letiště, určitě bude konkurovat letišti patřícímu státu,“ řekl ministr financí Andrej Babiš, pod jehož resort letiště spadá.

Letiště je přitom to nejhodnotnější z letecké dopravy, co má stát ve svých rukou - odhadovaná cena se pohybuje v řádu desítek miliard korun. A Babiš ještě nedávno plánoval prodat minoritní podíl v ruzyňském letišti na burze. „Privatizace Letiště Praha není téma, protože sociální demokracie nechce nic privatizovat,“ říká nyní. Privatizaci letiště Václava Havla navíc zakazuje pět let starý zákon.

Pokud by však k jeho prodeji došlo, tak s rozšířeným letištěm ve Vodochodech by cena Ruzyně musela být nižší, než kdyby v Praze byla v provozu jen Ruzyně. A na tuto kartu sází právě Penta, podle jejíchž plánů by pro stát bylo výhodné před privatizací Ruzyně koupit Vodochody - spojeným letištím by zůstal monopol a cena by neklesla.

„My druhé letiště nepotřebujeme, Letiště Praha má dost velkou kapacitu. Pokud by Penta ve Vodochodech udělala nějaké letiště, tak je to jejich problém, máme volné podnikání. Jen posuzování EIA musí být objektivní,“ řekl podle HN Babiš.

A právě v posouzení vlivu stavby na životní prostředí zvaném EIA je problém. Penta ho totiž po letech jednání od ministerstva životního prostředí dostala. Pak ale přišel nový ministr Richard Brabec (ANO), Babišův někdejší manažer z Agrofertu, a jeho resort „razítko“ odebral. A tím projekt nového letiště zablokoval.

„Byznysovým pohledem dokážu pochopit, že by se snažili zastavit rozvoj konkurenčního letiště. Kdyby to zákonně šlo. Jenomže oni zrušili původní kladné stanovisko EIA procesně tak špatně, že místo toho, aby si pomohli, tak paradoxně poškodili stát,“ říká v rozhovoru pro HN spoluzakladatel Penty a jeden ze dvou jejích klíčových osob Marek Dospiva. „Je možné dosáhnout toho, aby se neotevřelo druhé letiště v Praze. Zároveň je to ale může přijít na pořádné peníze.“

Penta už krok ministerstva životního prostředí napadla a v současnosti čeká na to, jak rozhodne Nejvyšší správní soud. Investiční skupina požaduje, aby bylo poslední rozhodnutí ministerstva zrušeno, a tím pádem opět měla v ruce souhlas s rozšířením letiště. „Pokud Nejvyšší správní soud naše podání zamítne, budeme český stát žalovat za zmaření investice,“ řekl Dospiva. A požadovaná částka se prý bude pohybovat v řádu desítek milionů korun.

Penta už má s prodejem ruzyňského letiště zkušenost. Před šesti lety mu prodala pozemky pro novou ranvej za čtyři miliardy. I když se už dlouho hovořilo o nutnosti nové dráhy, stát přesto prodal v roce 2003 pozemky soukromníkům - za padesát korun za metr čtvereční. Část pozemků na novou dráhu v roce 2005 skoupila od soukromých investorů Penta a vydělala na tom tři a půl miliardy. Vykupovala tehdy po pěti stech korunách, letišti prodávala za více než desetinásobek - 5500 korun za metr.

(red)

Vytisknout