NAPSALI JINDE: Ceny letenek v Česku klesají, aerolinky to dohánějí na ostatních poplatcích

27. ledna 2015 11:43

Trh s letenkami v Česku má za sebou špatný rok, napsaly dnes Hospodářské noviny. A to navzdory tomu, že se prodalo o tři procenta více letenek. Tržby totiž klesly o 3,3 procenta. Tedy nejvíce od hospodářské krize v roce 2008, upozorňuje autor článku a zdůrazňuje, že doslova drtivý byl pak listopadový propad rublu.

Emirates jsou po ČSA v Česku z pohledu obratu druhým nejsilnějším dopravcem. A to zejména díky kombinaci dálkových letů a většího podílu byznysových cestujících. Zdroj: en.wikipedia.org

Celý trh navázaný na letenky, tedy včetně všech tax a poplatků, totiž stále roste. A to dokonce rychleji než počet pasažérů. Dál tedy platí trend, že aerolinie stále více peněz neinkasují za letenku jako takovou, ale za další navázané tržby. „Stále více se bude platit třeba za zavazadla, jídlo či výběr sedadla,“ citoval deník Josefa Trejbala, šéf firmy Asiana, která provozuje portál Letuška.cz.

Podle Hospodářských novin to bude od zákazníků vyžadovat mnohem větší pozornost při nákupu letenky. I u klasických dopravců už totiž nemusí být prakticky nic v ceně a na odbavení zavazadla zdarma či občerstvení na palubě už se už prý nedá spoléhat.

Průměrnou cenu letenek loni srážela na jedné straně vysoká kapacita v letech do USA. Na druhé straně Evropy zase ceny srazilo Rusko. Rusové kvůli domácí krizi přestali cestovat, navíc se jim propadla měna a to vše vedlo tomu, že Češi rázem létali levněji. Například ceny letenek do Moskvy spadly až na polovinu.

„Ceny letenek nejen ruských dopravců se snížily asi o deset procent, zejména na konci loňského roku. Díky tomu naše prosincové prodeje letenek vzrostly o 15 procent," cituje deník Věru Janičinovou, která má letenky na starosti ve Student Agency.

Emirates jsou po ČSA v Česku z pohledu obratu druhým nejsilnějším dopravcem. A to zejména díky kombinaci dálkových letů a většího podílu byznysových cestujících. V prodejích letenek v Česku je dlouhodobě nejsilnější skupina Student Agency, ze které letenky prodávají dvě firmy – samotná Student Agency a firemní zákazníky pak obsluhuje sesterský Orbix.

Největším samostatným prodejcem letenek je Asiana. „Za letenky jsme loni utržili 1,9 miliardy a máme asi 15 procent trhu. V loňském roce jsme skončili v zisku,“ uvedl zástupce firmy, která je od loňska bez dluhů, pro Hospodářské noviny. Janičinová ze Student Agency řekla, že prodeje firmy vzrostly o osm procent.

(red)

Vytisknout