Invia dluží zkrachovalé CK HELLAS – nejen Řecko statisíce, prý jde o běžnou praxi

18. srpna 2014 18:05

Dovolenkový portál Invia dluží cestovní kanceláři HELLAS – nejen Řecko, která zkrachovala minulý týden, 200 tisíc korun. Uvedla to v reakci na otázky portálu Krachy cestovek.cz majitelka CK Šárka Trunečková. Michal Tůma ze společnosti Invia na otázky portálu neodpověděl v termínu ani přes urgenci. Invia má tak nyní k dispozici statisíce korun, které jí nepatří. Ze zákona je totiž za peníze klientů odpovědná cestovní kancelář.

Invia má nyní k dispozici statisíce korun, které jí nepatří. Ze zákona je totiž za peníze klientů odpovědná cestovní kancelář. Ilustrační foto: Krachy cestovek.cz

„Druhotná platební neschopnost byla jedním z hlavních důvodů vyhlášení úpadku. Mezi dlužníky naší kanceláře patří i Invia. K dnešnímu dni jsou na straně Invie po splatnosti faktury v celkové výši 200 tisíc Kč,“ řekla portálu Krachy cestovek.cz majitelka CK Šárka Trunečková.

„Na základě dlouhodobých zkušeností s touto společností mohu říci, že proplácení faktur až po době splatnosti a jen na základě urgencí je u tohoto partnera běžnou praxí,“ dodala s tím, že spolupráce s prodejcem byla nastavena tak, že klienti platili přímo společnosti Invia. Ze zákona je však za peníze klientů odpovědná cestovní kancelář, která zájezd pořádá.

Slova Trunečkové potvrzují i další partneři společnosti Invia, kteří si však z pochopitelných důvodů nepřejí být jmenováni: „Spousta těchto malých CK s tím prý má velké problémy. Invia jim prodává velkou část programu a drží je tak pod krkem... Prý je to dané jednoduše - buď na to přistoupíte, nebo vás nebudeme prodávat.“

Na problémy s prodejem zájezdů prostřednictvím společnosti Invia upozornil již v roce 2011 jednatel cestovní kanceláře SLAN tour Ladislav Peška: „Již od loňského roku upozorňujeme cestovní agenturu Invia na bezdůvodné zadržování plateb od našich klientů. Evidujeme řadu obchodních případů, kdy ani po 3 měsících nejsou klientem uhrazené peníze převedeny na náš účet. Opakovaně jsme je žádali o nápravu v této věci, ale bez pozitivní odezvy.“

„Konzultoval jsem tento problém s některými dalšími kolegy, majiteli či řediteli cestovních kanceláří, a mohu říci, že jejich zkušenosti s platební morálkou této firmy jsou velmi podobné, jako v našem případě,“ uvedl dále Peška pro Slánské noviny.

Michal Tůma ze společnosti Invia na několik otázek portálu Krachy cestovek.cz vůbec neodpověděl. Ptali jsme se, kolik klientů poškozených úpadkem CK HELLAS – nejen Řecko, kteří si zakoupili zájezd prostřednictvím portálu Invia, využilo služby Faktor 100. Dále jsme se ptali na to, kolik z těchto osob uhradilo zájezd na účet Invie, jaká je celková výše těchto finančních prostředků a zda zákazníci mohli platit přímo na účet pořádající CK nebo zda museli platbu uhradit na účet Invia.

Jak velkou částku Invia dluží v tuto chvíli CK HELLAS – nejen Řecko? I tato otázka zůstala ze strany společnosti Invia nezodpovězena. Faktem ovšem je, že Invia v tuto chvíli drží neoprávněně peníze klientů, kteří si jejím prostřednictvím zakoupili zájezd u CK HELLAS – nejen Řecko.

A pokud jsou smluvní podmínky společnosti Invia vůči menším cestovním kancelářím skutečně nastaveny tak, že je Invia „drží pod krkem“, neznamená to, že společnost jako největší online prodejce zájezdů na českém trhu zneužívá svého postavení? A neměl by se tedy o to začít zajímat antimonopolní úřad?

(red)

Vytisknout