NAPSALI JINDE: Cestovkám letos přibylo klientů, klesly ale jejich marže

8. října 2014 23:52

ČTK se na sklonku letošní letní turistické sezóny tradičně věnovala jejímu mapování z různých hledisek. Z ankety, kterou uspořádala mezi turistickými kancelářemi, vyplynula dvě zásadní zjištění: na jedné straně stoupl počet prodaných zájezdů, zároveň ale klesly marže cestovek. Podle údajů portálu Invia.cz stoupla průměrná cena zájezdu na osobu oproti loňsku o 600 korun na 11 984 Kč.

Reprofoto: Exim tours

Nejžádanějšími destinacemi pro letecké zájezdy byly podle ankety ČTK v letní sezóně Řecko, Turecko a Tunisko. Podle Invia.cz činil podíl řeckých ostrovů na prodejích 29 procent. Nejvíce vzrostla průměrná cena zájezdu u Egypta. Velmi úspěšný byl prodej zájezdů v předprodejích. Zájem o „first minute“ dovolené na začátku roku zvyšovaly hlavně obavy lidí z jejich zdražení po listopadové intervenci. Nabídka last minute zájezdů tak byla v létě menší.

„Z pohledu marže cestovních kanceláří však letní sezónu 2014 hodnotíme jako velmi nepříznivou, neboť ta byla výrazně snížena z důvodu intervence ČNB a následnému zvýšení měnového kurzu koruny vůči euru,“ řekla tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Kateřina Petříčková.

Podle marketingového ředitele Exim tours Stanislava Zímy se intervence ČNB projeví negativně na zisku CK. „Rozhodli jsme se nepromítat do cen oslabenou korunu a ceny zachovat na úkor marží,“ uvedl Zíma. Tržby CK ale podle něj budou meziročně vyšší a sezóna tak bude lepší než loňská.

„Nebýt intervence ČNB, letní sezóna by patřila k jedné z nejlepších za poslední roky. V počtech prodejů i prodejních cenách máme mírný nárůst," dodala Pavlína Pešová z FIRO-tour. Podle mluvčího Čedoku Tomáše Brejchy bude letní sezóna srovnatelná s loňskou.

Cestovní kancelář Fischer registruje nárůst počtu klientů o 25 procent. „V nejpopulárnějších destinacích nebyly žádné problémy. Pohodové léto má za sebou i Egypt. Lidé této destinace opět plně věří a kupují už i podzimní a zimní dovolené v této zemi,“ uvedl mluvčí Jan Osúch.

„Daří se nám již několikátou sezonu v řadě navyšovat počty klientů a k dnešnímu dni registrujeme meziroční nárůst o 23,6 procenta,“ dodal Martin Slaný z cestovní kanceláře Blue Style.

„Z nejnavštěvovanějších destinací došlo k poklesu průměrné ceny prodaného zájezdu pouze u Řecka. Cena klesla jen mírně, a to o necelých 300 Kč. Celkově však lidé letos za své dovolené utráceli o 600 Kč víc, než tomu bylo loni,“ uvedl marketingový ředitel Invie Michal Tůma. Nejvýrazněji vzrostla průměrná cena zájezdu u Egypta.

„Pokračuje dále trend zkracování dovolené z dřívějších 10/11 dnů na dnes převažující týden. Dále pokračuje rostoucí poptávka po kvalitnějších ubytovacích kapacitách,“ dodal Stanislav Zíma z Exim tours.

(rep)

Vytisknout