Platba kartou garantuje vrácení peněz

22. září 2014 15:37

Zdá se to být velmi jednoduché, ale zatím to ví jen málokdo. Když zaplatíte zájezd svou platební kartou a cestovní kancelář zkrachuje, máte právo požádat o vrácení peněz banku.

Ilustrační foto

Služba, která se v bankovnictví nazývá chargeback, se vám bude hodit nejen v případě zkrachovalé cestovní kanceláře, ale třeba v případě nákupu u neseriózních prodejců na internetu. Platba kartou totiž v sobě nese garanci banky na vrácení peněz, pokud nebyly zaplacené služby či zboží poskytnuty.

Zaplatili jste kartou zájezd a cestovka vyhlásila úpadek? Nejprve musíte uplatnit reklamaci právě u cestovní kanceláře. Pokud neuspějete a budete odkázáni na pojišťovnu, můžete si vybrat. Buď se spolehnout na vrácení peněz z pojistného plnění, byla-li tedy cestovka pojištěna, nebo uplatnit chargeback u své banky. Vztahuje se jak na platbu kartou na terminálu v cestovní kanceláři, tak při placení kartou on-line.

Podle Víta Skřebského ze společnosti Global Payments Europe (GPE) je chargeback pojistkou proti zneužití karty. „Základní pravidlo platby kartou zní – plaťte pouze za to, co jste si opravdu objednali. Pokud vám tedy cestovka nedodá kompletní objednanou službu – což v případě dovolené znamená, že odletíte a že se také v pořádku vrátíte domů, můžete žádat banku o vrácení svých peněz,“ vysvětlil Skřebský.

GPE je celosvětový poskytovatel terminálů a technologií pro platební karty, které pak používají například Visa, MasterCard a banky. Chargeback lze podle Skřebského u banky uplatnit, i když jste třeba s cestovkou odjeli, ale už jste se kvůli její neschopnosti dál fungovat nemohli vrátit domů standardní cestou.

Dále pak banka řeší s cestovkou, co a jak dál, a vymáhá z ní svými silami pohledávku. Velké bankovní domy v ČR potvrzují, že se na ně v souvislosti s chargebackem obrátily již stovky klientů, kteří vinou prodejce nedostali službu či zboží, za něž kartou zaplatili. 

(rem)

Vytisknout