Díry v zákoně zůstaly: Klientům nepojištěné cestovky nepomůže ani pánbůh

12. září 2014 13:11

Vláda sice počátkem července s velkou slávou schválila novelu zákona o cestovním ruchu, ale ta bohužel stále neřeší některé notorické problémy. Pokud třeba vychytralý podnikatel prodává zájezdy bez povinné pojistky proti úpadku, klientům po jeho krachu nepomůže ani pánbůh, natož ministerstvo pro místní rozvoj. Z minulosti existuje řada takových smutných příkladů.

Ilustrační foto

Naši čtenáři určitě mají ještě v živé paměti dva roky starý bankrot nepojištěné, ale koncesované boskovické cestovky Majestic Travel, jemuž portál Krachy cestovek.cz věnoval hodně prostoru. Už se ale pomalu zapomíná na podobný případ krachu olomoucké CK Pressburg, kdy zákony a hlavně dozorové státní orgány v čele právě s ministerstvem pro místní rozvoj opět zcela selhaly. 

CK Pressburg exšéfa Slovenské asociace cestovních kanceláří a agentur Roberta Kohlmanna zkrachovala v červnu 2011, jenže už od ledna toho roku neměla pojistku proti úpadku, přesto nerušeně prodávala zájezdy. Potíž je v tom, že úřady zareagovaly tradičně pozdě, protože koncesi Pressburgu sebraly až v půlce května. První insolvenční návrh pak přišel o šest týdnů později.

Naše redakce z insolvenčního rejstříku zjistila, že na laxnost státu doplatilo přes 70 lidí. Tolik klientů si koupilo dovolenou u Pressburgu v roce 2011, kteří se pak přihlásili coby věřitelé do insolvenčního řízení. Drtivá většina z nich do prvního řízení, které soud později zamítl. Ale ani pár vytrvalcům, kteří jsou i v druhém insolvenčním řízení, není výdrž nic platná. Pressburg totiž nevlastní žádný majetek.

Turisté si hotel zaplatili dvakrát

Po Pressburgu zůstalo podle letošní konečné zprávy insolvenčního správce jen necelých 30 tisíc korun na firemním účtu. A to i přesto, že zmíněných 70 lidí utratilo u Kohlmannovy cestovky v„nepojištěném“ roce 2011 přes 865 tisíc korun a své peníze, ani zájezd, už nikdy neviděli. Navíc CK už od roku 2010 neplatila svým dodavatelům, tedy mimo jiné hotelům či lázním.

Podle informací z přihlášených pohledávek docházelo i k takovým absurdním situacím, kdy nic netušící klienti Pressburgu přijeli do slovenského hotelu na uhrazený pobyt, ale tam jim řekli, že o nich vůbec nevědí, protože cestovka neposlala peníze ani rezervaci. Zoufalí turisté si pak ubytování zaplatili znovu. 

Agentury nic nevěděly

To, že Pressburg není pojištěný, netušily ani cestovní agentury, které s jeho zájezdy v roce 2011 čile obchodovaly. Jen pár z nich pak vrátilo poškozeným klientům peníze a samy se přidaly mezi věřitele. Většina se obrátila k zákazníkům zády. Ani tyto situace horkou jehlou ušitá novela celkově špatného zákona číslo 159 o cestovním ruchu samozřejmě neřeší.  

Naše redakce dokonce našla mezi přihláškami pohledávek i případy, kdy lidé dopláceli objednané zájezdy i v době, kdy už Pressburg neměl koncesi, tedy v druhé půlce května nebo v červnu. Asi ve třech případech to bylo přes agenturu. Z toho jednou, pokud jsou informace v insolvenčních dokumentech správné, vyinkasovala agentura M-tour Jaroměř od 74leté penzistky 3315 korun až 27. července. Což bylo víc než měsíc po krachu Pressburgu.   

Insolvenční správce Kamil Andreé nyní žádá zrušení konkurzu cestovky pro nedostatek majetku. Po Pressburgu zbyly dluhy za 5,1 milionu korun. Do toho ale není započítáno skoro 800 tisíc kamsi zmizelých korun poškozených klientů, kteří svůj boj s mazanými podnikavci vzdali a do druhého insolvenčního řízení už svoji pohledávku nepřihlásili. Ministerští legislativci si z kauzy CK Pressburg ponaučení bohužel nevzali a na 100procentní ochranu klientů cestovek tak rezignovali.

(rev)

Vytisknout