Z ARCHÍVU: Před třemi lety zkrachovala CK Vivamonde

1. září 2014 11:37

Minulý týden uplynuly tři roky od pádu cestovní kanceláře Vivamonde, která byla členem Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR). Krach cestovky, kterou provozovali turečtí podnikatelé, zkazil dovolenou několika stovkám lidí, kteří s ní byli na dovolené a stovkám dalších, kteří už nikam neodletěli. A to včetně zákazníků jiných CK, které měly přes Vivamonde objednané charterové lety u společnosti Freebird.

Tolga Kamil Gügüs, jednatel a většinový vlastník CK Vivamonde Repro: Facebook

O cestovní kanceláři Vivamonde portál Krachy cestovek.cz psal v minulosti už nejednou. Vivamonde založil v roce 1996 turecký podnikatel žijící v Čechách Dr. Mehmet Turgut Akyol, jehož jméno je nesmazatelně spojeno s krachem cestovní kanceláře PROG v roce 1997, která nechala v zahraničí na holičkách na dva tisíce svých klientů.

Začátkem roku 2009 prodal Akyol svou firmu jiným dvěma tureckým občanům, majoritním vlastníkem a novým jednatelem se stal Tolga Kamil Gügüs. Ten je švagrem Deryi Evrena, jehož lze bez nadsázky i bez urážky označit za jednu z negativních ikon tuzemského cestovního ruchu. Firma se stala cestovkou až v dubnu 2011, kdy firma změnila svůj název a současně rozšířila své živnosti o koncesi na provozování cestovní kanceláře.

Jak ale v minulosti upozornily Krachy cestovek.cz, Vivamonde zřejmě fungovala jako CK ještě předtím. Už v říjnu 2010 poskytli pánové Derya Evren, jako generální ředitel cestovní kanceláře Vivamonde, a Petr Srbek jako její obchodní a marketingový ředitel, rozhovory pro web Šťastnéženy.cz. Evren v rozhovoru mj. tvrdil, že CK Vivamonde je pojištěna a že si firma partnery vybírá tak, aby nikdy nebyli nuceni čelit krachu.

Podle druhého insolvenčního návrhu, který na sebe CK Vivamonde podala a který byl v dubnu 2012 Městským soudem v Praze opět odmítnut, společnost před vyhlášením svého úpadku nevrátila zpět peníze více než stovce nespokojených klientů, kteří v sezóně 2010 úspěšně uplatnili své reklamace. Celkem šlo o více než 100 zákazníků a téměř 80 tisíc korun.

Zákazníky zkrachovalé cestovky odškodnila pojišťovna Generali, u níž byla Vivamonde pojištěna proti úpadku, avšak jen ve výši necelých 90 procent jejich nároků. S ohledem na platnou legislativu a vzhledem k tomu, že se CK nepojistila v dostatečné výši, rozdělila pojišťovna mezi poškozené klienty to, co zbylo z pojistného limitu po úhradách za repatriaci.

Spolek Krachy cestovek bude v nejbližších dnech obesílat poškozené klienty CK Vivamonde s podklady pro výzvu určenou Ministerstvu pro místní rozvoj, které by jim v souladu s evropskou směrnicí o ochraně zákazníků v cestovním ruchu mělo uhradit rozdíl mezi tím, co dostali od pojišťovny, a tím, na co je zájezd přišel.

(red)

Vytisknout