Jednatel děčínské cestovní agentury Aloha Jan Kotek byl obviněn z podvodu

22. srpna 2014 16:28

Policie v Děčíně v těchto dnech obvinila ze zpronevěry a podvodu majitele cestovní agentury Aloha Jana Kotka. Podle kriminalistů za sebou nechal více než tři desítky poškozených a škodu přesahující půldruhého milionu korun. Podle policie může počet poškozených i škoda ještě vzrůst.

Reprofoto Děčínský deník

„Bylo zahájeno stíhání jak jednatele společnosti Aloha Děčín, tak i samotné společnosti jako právnické osoby,“ uvedl pro Děčínský deník vyšetřovatel děčínské hospodářské kriminálky Jan Šmíd.

Policisté viní jednatele společnosti Aloha Jana Kotka, že s největší pravděpodobností zpronevěřil 1,23 milionu korun. Dalších více než 400 tisíc korun měl podvodně vylákat ze svých klientů. Doposud se policii přihlásilo třiatřicet poškozených.

„Podvod je v jednom specifickém případě, kdy slíbil sjednat zájezd u německé cestovní kanceláře. Té ale dlužil určité peníze, takže kancelář Aloze zablokovala rezervační systém. Přesto přijal peníze, ačkoliv věděl, že nebude moci žádanou rezervaci provést,“ popisuje další část spletitého případu vyšetřovatel Martin Czepan.

Podle zástupce vedoucího děčínské hospodářské kriminálky Tomáše Kolbaby dosahuje největší škoda u jednoho poškozeného 360 tisíc korun za neuskutečněný zájezd.

Starší účetní záznamy se ztratily

Další přibližně čtvrtmilionovou škodu v současné době kriminalisté prověřují. Policie se ale může zaměřit pouze na loňský rok, účetnictví z předchozích let totiž chybí. To zůstalo podle účetní firmy nejspíš v počítačích, které se nepodařilo najít.

„Nepodařilo se nám jej zajistit ani při domovních prohlídkách a při prohlídkách nebytových prostor. Takže jsme museli zjišťovat informace z druhé strany, tedy od poškozených,“ říká Kolbaba.

Kam peníze zpronevěřené klientům zmizely policie kvůli stále probíhajícímu vyšetřování zatím nechce prozradit. Část se ale již vrátila zpět k podvedeným klientům a cestovkám. Podle vyšetřovatelů zatím Jan Kotek vrátil přibližně 130 tisíc korun.

Kam zmizely ostatní peníze?

Můžeme jen doufat, že podvedení klienti CA Aloha a poctiví podnikatelé v cestovním ruchu, jimž Kotek zpronevěřil peníze vybrané za zájezdy, nechtěně nepřispěli například na rekonstrukci a provoz „Restaurace Ústeckého kraje 2012“.

Místní jí říkají Nebíčko a je jedním z magnetů turistického ruchu v Děčíně. Napodobenina hradu  je postavena na 150 metrové skále na levé straně řeky Labe s nádherným výhledem na město a na Děčínský zámek tyčící se na skalním ostrohu přímo naproti přes řeku Labe. Mluvíme o restauraci Pastýřská stěna Děčín, restauraci s pravděpodobně nejkrásnějším výhledem na Labi.

Podle dostupných informací v médiích jsou jejími provozovateli právě Kotek spolu s restauratérem Tomášem Bílým. Restaurace na Pastýřské stěně patří městu Děčín, které ji od devadesátých let pronajímá. V roce 2012 město vyhodnotilo nabídku dua podnikatelů Bílý - Kotek jako nejvýhodnější, a tak jmenovaní získali nemovitost na dva roky ke svému podnikání.

Otázkou zůstává, jakou roli v tom sehrál fakt, že T. Bílý je provozovatelem několika dalších vyhlášených restaurací v Děčíně, a jakou to, že J. Kotek je členem místního sdružení ODS. Kotek byl také od roku 2010 členem děčínské městské Komise cestovního ruchu a zaměstnanosti (a dalších subjektů). Stojí za povšimnutí, že komise už v roce 2011 doporučila opravit komunikaci údajně v havarijním stavu na Pastýřskou stěnu k ZOO Děčín s tím, že příchod k ZOO a na Pastýřskou stěnu je důležitý pro cestovní ruch.

„Po nákladné rekonstrukci, dovybavení a výrazné změně kvality poskytovaných služeb vaše společnost nabídla místním občanům i návštěvníkům vašeho města kvalitní gastronomické zařízení,“ zdůvodnil udělení ocenění Restaurace Ústeckého kraje 2012 Milan Nemrava z asociace, která soutěž pravidelně pořádá.

Mezinárodní vyšetřování

Vyšetřování případu se vleklo od letošního ledna, kdy se na policii obrátili první poškození.

„Prověřování bylo poměrně zdlouhavé, a to vzhledem k počtu poškozených. A zároveň proto, že společnost Aloha spolupracovala se zahraničními cestovními kancelářemi, tak jsme museli cestou právní pomoci oslovit i tyto kanceláře,“ popisuje pro Děčínský deník úskalí, která provázela vyšetřování prvního takového případu na Děčínsku, Šmíd.

Problémy cestovní agentury Aloha začaly vyplouvat na povrch letos v lednu, kdy se na policii obrátili první poškození. Jen několik dní na to podala samotná Aloha insolvenční návrh a požádala o vyhlášení konkurzu. Návrh ale soud kvůli formálním nedostatkům odmítl.

(rep)

Vytisknout