Vláda schválila novelu zákona, která má zvýšit ochranu zákazníků v cestovním ruchu

9. července 2014 17:36

Česká vláda na svém dnešním jednání podle očekávání schválila novelu zákona č. 159 o některých podmínkách podnikání v cestovním ruchu ve snaze více ochránit zákazníky cestovních kanceláří (CK) a dostát tak svému závazku vůči evropské směrnici o ochraně turistů.

Ilustrační foto: Krachy cestovek.cz

Novela se však nelíbí ani cestovním kancelářím a jejich profesním organizacím, ani šesti pojišťovnám, které na tuzemském trhu nabízejí pojištění proti úpadku, pro cestovní kanceláře ze zákona povinné.

Zatímco asociace cestovek odmítají stanovení minimálních pojistných limitů pro CK s tím, že to zejména pro menší firmy může znamenat výrazné zdražení zájezdů a být likvidační, pojišťovny již v předstihu oznámily, že pokud bude zákon v parlamentu schválen v této podobě, nebudou pojištění cestovek vůbec poskytovat.

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako předkladatel návrhu totiž po pojišťovnách požaduje, aby neomezovaly horní limit pojistného plnění a aby vyplácely poškozeným klientům padlých cestovek sto procent jejich nároků, přestože cestovní kancelář na takovou částku nebyla pojištěna.

Připomínky k novele zákona má také spolek Krachy cestovek. Podle vyjádření mluvčího a místopředsedy Rudolfa Marka sice novela řeší jeden z dílčích problémů minulých let a pojištění se nově vztahuje i na slevové kupóny, ale naprosto pomíjí jinou zkušenost posledních několika letních sezón – a sice úpadky cestovních agentur.

Ty ze zákona být pojištěny nemusejí, protože mohou prodávat jen zájezdy pojištěných CK. Jenže pokud zkrachuje cestovní agentura, její klienti v drtivé většině případů ze svých peněz neuvidí ani korunu.

Klasickým případem je loňský jedenáctimilionový úpadek pražské cestovní agentury travel esprit, která prodávala zájezdy největších (a samozřejmě pojištěných) CK na tuzemském trhu (namátkou jmenujme Čedok, Exim, Firo a Fisher) a přesto, jak vyplývá z usnesení insolvenčního soudu, její zákazníci, aniž by kamkoliv odcestovali, o své peníze zřejmě přišli.

„Úpadek agentury travel esprit je bohužel dalším smutným dílkem mozaiky nedokonalosti českého zákona o podnikání v cestovním ruchu, který opakovaně selhává v ochraně zákazníků tak, jak ji nadefinovala Evropská unie ve své směrnici,“ uvedl před rokem portál Krachy cestovek.cz.

Schválením novely, která nařizuje pojišťovnám, aby v případě úpadku cestovní kanceláře vyplatily poškozeným klientům cestovky 100 procent, vláda fakticky přiznává odpovědnost státu za minulé roky, kdy pojišťovny v řadě případů vyplatily poškozeným klientům zkrachovalých cestovek poměrnou částku odpovídající sjednanému pojistnému limitu, ale tato suma byla až o desítky procent nižší, než kolik tito lidé skutečně investovali do nákupu neuskutečněných dovolených.

Řada z těchto poškozených je dnes členy spolku Krachy cestovek a domáhají se na českém státu, aby jim uhradil rozdíl mezi tím, co zaplatili a co dostali od pojišťoven. Nejnověji se klienti I. Parkam Holidays, která zkrachovala před třemi lety, obrátili na MMR s výzvou k náhradě škody způsobené nesprávným úředním postupem, tedy nedokonalou implementací evropské směrnice o 100procentní ochraně turistů před úpadkem do tuzemské legislativy.

Schválení novely ve vládě je proto dobrou zprávou v tom, že ji tuzemské soudy budou moci interpretovat tak, že doposud klienti cestovních kanceláří stoprocentně ochráněni nebyli, pokud jim nebyla náhrada škody vyplacena v plné výši.

(red)

Vytisknout