Na krach CK Conti doplatí ti zákazníci, kteří si u ní koupili zájezd od jiné cestovní kanceláře

9. června 2014 12:39

„Vážení, je dobře, že se zabýváte „krachy cestovek“, protože posledně jmenovaná CK CONTI měla dluhy už mnoho let po sobě a její pojišťovna nic neviděla,“ napsal nám před pár týdny do redakce majitel jedné pražské cestovní kanceláře. Horší však je, že to nevěděli ani její zákazníci, kteří se nyní obracejí na Krachy cestovek.cz s žádostí o radu či pomoc.

Zkrachovalá CK Conti byla více než dvacet let členem ACK ČR

A na případech poškozených klientů, kteří se v těchto dnech na redakci portálu Krachy cestovek.cz obracejí, se opět ukazuje, jak moc děravý je tuzemský zákon upravující podmínky podnikání v cestovním ruchu. A že ani více než dvacetileté členství v Asociaci cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) neuchrání zákazníky před tím, aby přišli o své peníze.

Hned v den oznámení úpadku CK Conti, okomentovala na portálu Travel Trade Gazette její konec jedna z poškozených zákaznic, Jana K. Napsala: „Ani bych neřekla, že odešla se ctí. Ode mě od prosince 2013 vybrala 40.000,- Kč na zájezd, které ale jako autorizovaný prodejce nepředala cestovní kanceláři, která ted odmítá tento problém řešit. Pojištění se na to nevztahuje, to se týka CK Conti jen jako cestovní kanceláře a ta mi zájezd prodala jako cestovní agentura.“

Na to, že CK Conti sice byla jako cestovní kancelář pojištěna pro případ úpadku, ale současně prodávala jako cestovní agentura - která ze zákona být pojištěna nemusí - zájezdy jiných cestovních kanceláří, doplatila paní D.

„Přes CK Conti jako autorizovaného prodejce jsem si zakoupila již v prosinci 2013 zájezd pořádaný Snail Travel International, a.s. Řádně dle cestovní smlouvy jsem uhradila jak zálohu, tak i doplatek. Z České podnikatelské pojišťovny mi však sdělili, že na tuto situaci se pojištění CK Conti proti úpadku nevztahuje, protože v tomto případě fungovala jako cestovní agentura,“ napsala nám.

Cestovní kancelář Snail Travel International nepopírá, že zájezd pořádala, ale proto, že jí peníze od CK Conti nedošly, zájezd paní D. zrušila a nyní odbavuje pouze ty klienty, kteří si zájezd koupili přes CK Conti a nyní si jej uhradí znovu. „S tím nesouhlasím, telefonicky a e-mailem jsem zatím ničeho nedosáhla, písemně jsem je vyzvala až nyní, tak nevím, ale všechny doklady již mají k dispozici z minulého týdne a svou odpovědnost odmítají,“ zlobí se klientka.

„Mám pocit, že takový úpadek jde asi snadno naplánovat,“ soudí další poškozená klientka CK Conti Barbora. Na začátku letošního dubna platila zálohu za zájezd, který pak 16. 4. 2014 stornovali. Šlo o zájezd, který pořádá CK Kovotour. „Nyní pojišťovna likvidující pohledávky klientů sděluje, že bude řešit jen pohledávky za zájezdy přímo pořádané CK Conti, ty přeprodávané je nezajímají,“ napsala nám.

„Podle toho, co mi zatím sdělili telefonicky v CK Kovotour, oni po stornu peníze CK Conti ale vrátili... Pojišťovna mi řekla, že pokud má CK Kovotour nějaké pohledávky u CK Conti, má si je uplatnit v rámci konkurzu na CK Conti,“ vylíčila svůj příběh poškozená zákaznice.

Problém je v tom, že věřitelé se v insolvenčních řízeních domůžou svých peněz v plné výši opravdu jen vzácně. A nastal také další zádrhel v samotném insolvenčním řízení – z usnesení Krajského soudu v Praze ze dne 23. května vyplývá, že tento soud je místně nepříslušný, jinými slovy jednatelka padlé cestovky Hana Borovcová jej podala špatně.

Podle našeho názoru bude další vývoj jasný, insolvenční návrh soud pravděpodobně zcela zamítne. Návrh je totiž naprosto nedostatečně připraven, celé jeho zdůvodnění zní takto: „Z důvodu platební neschopnosti dávám insolvenční návrh na firmu.“ Chybí výše závazků firmy, výše jejích pohledávek u jiných subjektů, počet zaměstnanců a tak dále a tak dále.

Jména poškozených klientů i kontakt na ně má redakce k dispozici.

(rep)

Vytisknout