Cestovka Dolce Vita sice byla pojištěná, ale její klient stejně nedostal ani korunu

5. června 2014 00:05

Nedostatky stále platného zákona, který upravuje podnikání v cestovním ruchu, nadále poškozují klienty zkrachovalých cestovních kanceláří a agentur. Dokazuje to například příběh pana Tylče z Brna, který v úterý odvysílala Česká televize.

Pan Tylč předložil reportérce všechny doklady o svém smutném příběhu Reprofoto: ČT

Téměř dva roky po krachu CK Dolce Vita objevili reportéři televizního pořadu Černé ovce klienta, který své odškodnění nedostal, přestože cestovka byla pro případ úpadku pojištěna. Pan Tylč zakoupil pro sebe a svou přítelkyni zájezd na Krétuzmíněné cestovky za 23 890 korun. Jenže dva dny před odletem mu CK napsala, že kapacita nebyla naplněna a tudíž se zájezd nekoná.  Peníze mu ovšem vráceny nebyly a téměř vzápětí zjistil z médií, že Dolce Vita zkrachovala.

Byla řádně pojištěna pro případ úpadku a dva měsíce po krachu doslat pan Tylč od České podnikatelské pojišťovny (ČPP) vyrozumění o likvidaci a na účet mu přišly peníze. Ale šťastný konec se nekonal. Po dalších deseti dnech ho totiž pojišťovna informovala, že mu peníze vyplatila omylem, že v jeho případě o pojistnou událost nejde. Celou částku musel vrátit.

Zatímco mluvčí ČPP trvala na tom, že pojišťovna nemůže odpovídat za závazky cestovních kanceláří, které vznikly před krachem, advokátka v televizním pořadu tvrdila, že pojišťovna je povinna plnit. Podle našich zkušeností má, bohužel, v tomto případě pravdu pojišťovna. Pan Tylč se může připojit k insolvenčnímu řízení, musel by to ale udělat rychle, protože promlčecí lhůta na vymáhání pohledávek uplyne letos v červenci.

CK Dolce Vita totiž vyhlásila krach v červenci 2012. Tehdy tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Kateřina Petříčková tvrdila: „Česká republika se řadí mezi země Evropské unie s vůbec nejvyšší ochranou spotřebitele proti úpadku cestovní kanceláře.“

My si to ovšem nemyslíme. Na chyby zákona 159/1999, který upravuje podnikání v cestovním ruchu, upozorňujeme neustále. A jde o chyby, které nakonec dopadají na klienty cestovních kanceláří a agentur. Jde o desítky případů, podobných tomu odvysílanému, kdy cestovky stihly zrušit zájezdy, nevrátily peníze, pak zkrachovaly a pojišťovny žádosti zklamaných klientů o náhradu ceny zájezdu nechtějí vyslyšet.

(rem)

Vytisknout