Poškození klienti zkrachovalé cestovky to nevzdávají

15. května 2014 16:11 / Aktualizováno 16. května 2014 13:02

Klienti CK Honza service, která zkrachovala vloni koncem května, se nemohou smířit s tím, že jim Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP) nevyplatila náhradu za celou cenu zájezdu. Znovu o sobě dávají vědět prostřednictvím médií.

Reprofoto: ČT1 Mluvčí České podnikatelské pojišťovny v pořadu Černé ovce

Včera v podvečer se Česká televize v pořadu Černé ovce vrátila k případu, o němž jsme již několikrát psali. Bezprostředně po krachu západočeské CK Honza service byli její klienti celkem klidní. Věděli, že cestovka byla pojištěna. Co ovšem vědět nemohli – majitel ji pojistil na mnohem menší částku, než bylo potřeba. Po půl roce, když byl případ pojišťovnou uzavřen, obdrželi plnění jen ve výši necelých 37 % ceny, kterou za zájezdy zaplatili.

Česká podnikatelská pojišťovna, u které byla CK Honza pojištěna, však také podala trestní oznámení na majitele cestovky Milana Štengla pro podezření z podvodného jednání.

„Důvodem jsou pochybnosti, zda CK HONZA service s.r.o. uvedla pravdivé údaje při sjednání pojistné smlouvy,“ uvedla letos v únoru mluvčí ČPP Renata Čapková pro Domažlický deník.

Jak jsme již psali, její otevřenost je pozoruhodná. Zákon 159/1999 o podnikání v cestovním ruchu totiž i ve své současné tristní podobě jasně říká, že pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši v případě, dozví-li se po pojistné události, že cestovní kancelář vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady, které byly pro uzavření pojištění podstatné, je však v tomto případě oprávněna domáhat se náhrady škody na cestovní kanceláři.

Záhy po tomto zjištění se oklamaní klienti pokoušeli domoci svých peněz. Kontaktovali se navzájem jak prostřednictvím stránek krachy cestovek.cz, tak například oznámením v Domažlickém deníku. Zda se jim podařilo sjednat společný postup, není zatím jasné.

Nyní se na Českou televizi se obrátila zklamaná klientka z Karviné. Na radu známých zakoupila s manželem zájezd do Turecka právě u CK HONZA service. Pár dní před cestou se dozvěděli, že nikam nejedou, že cestovka zkrachovala. Půjčili si peníze a odletěli do Turecka v klidu s jinou kanceláří v domnění, že CK HONZA byla pojištěná a peníze se jim vrátí.

O to horší pro ně pak byla zpráva, že od pojišťovny nedostanou nazpátek všechny své peníze. „Pojistná částka, kterou si sjednala cestovní kancelář, byla stanovena na výši 1 700 000. Požadavky klientů za neuskutečněné zájezdy převýšily částku 4 600 000. Pojišťovna splnila vše, co jí ukládá zákon. Neodmítla pojistné plnění, ani nesnížila pojistnou částku,“ uvedla v Černých ovcích Renata Čapková.

Rozhořčení a zklamání klientů je pochopitelné.  Ale těžko říct, zda jim vystoupení v televizi může nějak pomoci. Tento případ spadá pod nepovedený zákon 159/1999 a na jeho výkladu se majitelé cestovek nemohou shodnout s právníky a pojišťovnami, což v pořadu dokumentovala vyjádření Jana Papeže, majitele cestovky a místopředsedy Asociace cestovních kanceláří ČR, a advokáta Pavla Nastise.  Papež tvrdí, že podle tohoto zákona musí pojišťovna vyplatit plnou částku, podle právníka je zákon napsaný nejasně a připouští více výkladů.

Vzhledem k tomu, že tenhle zákon, kvůli němuž už byly poškozeny tisíce klientů cestovních kanceláří, stále platí, existuje pravděpodobně před letošní turistickou sezónou jediná možnost, která vám zajistí klid. Pojistěte se proti krachu CK sami.  Připojištění k běžnému cestovnímu pojištění vám za pár desítek korun zaručí, že na dovolenou opravdu odjedete.

(red)

Vytisknout