Majitelé padlé CK Bolero dluží desítky milionů, mohou přijít o střechu nad hlavou

29. dubna 2014 19:07

Zprvu nenápadný loňský krach třeboňské Bolero Tours je mnohem rozsáhlejší, než se původně zdálo. Vlastníci cestovky, manželé Lebedovi, totiž dluží přes 50 milionů korun, což je vzhledem k velikosti Bolera značná suma. Navíc podnikali jako fyzické osoby a za své závazky tak ručí veškerým majetkem. Mohou tedy přijít i o střechu nad hlavou, což je v branži výjimečná situace.

Autobus Neoplan již insolvenční správkyně prodala za 260 tisíc korun Reprofoto

Skutečný rozsah zadlužení cestovky není zřejmý na první pohled. Krach Bolera se totiž fakticky řeší ve dvou souběžných insolvenčních řízení, které mají stejnou insolvenční správkyni Inku Růnovou a totožné jsou i přihlášené pohledávky věřitelů zajištěné společným jměním manželů. Celkové dluhy Bolera tak vyplývají až ze součtu obou konkurzů.

A proč existují dvě paralelní insolvenční řízení? Oba manželé sice vystupovali jako majitelé kanceláře, ale formálně podnikali odděleně. Cestovka byla napsaná na Marii Lebedovou, zatímco její muž Jan Lebeda měl autodopravu, přičemž podle informací z insolvenčního návrhu jezdil hlavně pro Bolero. Lebedovi vzhledem k úzké provázanosti svého podnikání vyhlásili úpadek v podstatě současně. 

Dluhy kam se podíváš

A pohled do obou insolvenčních řízení je opravdu neradostný. Souhrnné dluhy vůči třetím subjektům se totiž pohybují kolem 54 milionů korun, což je pro menší cestovku (byť s úctyhodnou 20letou tradicí), která měla ročně asi pět tisíc klientů, až neobvykle vysoká částka.

Neobvyklý však byl i způsob podnikání manželů. „Navrhovatel se v zájmu poctivého přístupu ke klientům nikdy neskrýval za jakékoliv právnické osoby, ale stejně jako jeho manželka i on sám osobně nesl odpovědnost za své jednání a ručí tak za všechny své závazky celým svým majetkem,“ píše se v insolvenčním návrhu Jana Lebedy

Rodinný dům v exekuci

Poctivý přístup Lebedových může ale mít pro ně fatální následky. Manželé ručí svým společným majetkem, který je tvořen novostavbou s pozemky na okraji Třeboně a parcelou v blízké obci Břilice, vše je znaleckým posudkem oceněno na 17 milionů korun. Jiná zásadnější aktiva cestovka nemá. Lebedův autobus Neoplan již správkyně prodala za 260 tisíc korun.

Všechny nemovitosti Lebedových slouží jako zástava zejména za mnohamilionové bankovní úvěry a podle údajů z katastrálního rejstříku je na ně uvaleno hned několik exekucí. Insolvenční správkyně v dubnové zprávě o stavu řízení oznámila, že momentálně probíhají jednání se zajištěnými věřiteli o „způsobu zpeněžení majetku“. Vývoj konkurzu budeme i nadále sledovat.

Na závěr zopakujme, že Bolero Tours padla po 20letém fungování loni 25. dubna a stala se první zkrachovalou cestovkou roku 2013. Lebedovým se totiž nepodařilo uzavřít pro další období povinnou pojistku proti úpadku. V zahraničí neměli žádné klienty a zálohy za neuskutečněné zájezdy vrátila lidem pojišťovna. Dle insolvenčního návrhu Marie Lebedové dostal cestovku na kolena úbytek klientů kvůli ekonomické krizi a přílišné využívání slevové politiky. 

(rev)

Vytisknout