Evropský parlament odhlasoval zvýšení ochrany turistů

17. března 2014 16:30

Ve Štrasburku se začala rodit pravidla, která reagují na nové způsoby poskytování služeb v oblasti cestovního ruchu. Lepší právní ochrany by se měli dočkat turisté, kteří si své zájezdy místo v tradičních cestovních kancelářích nakupují v takzvaných balíčcích například na internetu.

Ilustrační foto: Evropský parlament

Nová pravidla právní ochrany turistů nakupujících balíčky cestovních služeb zatím schválil Evropský parlament ve Štrasburku. O konečném znění směrnice bude ale jednat s členskými státy už nový parlament, který vzejde z květnových evropských voleb.

Otázkou ovšem je, jak se s tím dokáží vyrovnat čeští zákonodárci, kteří ani po 24 letech (!) nedokázali beze zbytku zapracovat směrnici 90/314 EHS. Ta ukládá členským státům Unie zajistit v národních legislativách, aby klienti padlých cestovek dostali vyplaceny všechny peníze, které vložili do pořízení své dovolené. Na její nedůslednou aplikaci do české legislativy už doplatily tisíce turistů, mezi jinými klienti I. Parkam Holidays nebo BG Travel.

Cílem nových pravidel je  zajistit turistům pomoc nejen v případě krachu jejich cestovního operátora a ochranu před výrazným zdražením.

Zmíněná právní ochrana se bude týkat těch, kteří si svůj zájezd koupí na míru ve formě balíčku služeb, vysvětluje web Týden.cz s odvoláním na ČTK. Na část takovýchto pobytů se nevztahují současná unijní pravidla, takže by se cestovatelé mohli v případě komplikací ocitnout v šedé zóně bez nároku na odpovídající pomoc.

Novela rozšíří kvůli ochraně rekreantů definici takzvaných souborných cestovních služeb, mimo jiné letenek, půjčování automobilů a ubytování v hotelech. Cestovní kanceláře a operátoři budou muset před podpisem smlouvy klienty informovat, zda jejich dovolená není vytvořena jako balíček.

Turisté, kteří se rozhodnou pro soubornou dovolenou, tedy ve formě balíčku, budou mít v budoucnu v případě krachu cestovního operátora zajištěn návrat do vlasti. Ceny za zájezd budou moci operátoři po ukončení nákupu zvýšit jen z výjimečných důvodů, například kvůli nárůstu palivových nákladů nebo zvýšení daní. Pokud by zvýšení ceny bylo proti původní částce více než osm procent, měli by zákazníci mít nárok na výběr jiného zájezdu, případně na vrácení peněz.

Rovněž by se neměly výrazně měnit časy odletů. Turisté také budou mít nárok v případě přírodních pohrom, teroristických útoků či dalších nepředvídatelných okolností nárok na nocleh v kvalitě zakoupeného pobytu.

(red)

Vytisknout