Chorvatská firma šéfa evropské asociace cestovek brutálně spamuje obyvatele střední Evropy

12. března 2014 10:09

Možná jste i vy dostali v posledních dnech či týdnech spam s nabídkou rezervace ubytování v Chorvatsku. Redakce portálu Krachy cestovek zjistila, že za těmito spamy je chorvatská incomingová cestovní agentura Uniline. Její šéf Boris Žgomba je přitom předsedou Asociace chorvatských cestovních agentur (UHPA) a současně předsedou Asociace evropských cestovních agentur a tour operátorů (ECTAA).

Reprofoto: www.uniline.hr

Spamy přes mezistránky odkazují na údajně jednu z největších stránek na rezervaci pobytů v této destinaci s více než deseti tisíci nabídek. Jenže stránky www.adriaguest.com neposkytují naprosto žádné údaje o tom, která cestovní kancelář nebo agentura tyto nabídky poskytuje a na první pohled není jasné ani to, kdo server s těmito nabídkami provozuje.

Slovenský server Hoax.sk koncem února upozornil na nevyžádané emaily s nabídkou dovolené na Jadranu přicházející od neznámé firmy v Panamě, ale vše nasvědčuje tomu, že jejich zadavatel sídlí mnohem blíže – a sice v chorvatském městě Pula.

Při pokusu o rezervaci jakékoliv z nabídek totiž dochází k přesměrování na chorvatské stránky www.uniline.hr, které patří tamnímu stejnojmennému incomingovému tour operátorovi. Jde o firmu s téměř dvacetiletou historií, která má ambici stát se vedoucí firmou nejen na trhu, ale v celém regionu Jadranu.

Otázkou ovšem zůstává, zda pro to volí vhodné metody. Stránky www.adriaguest.com, které jsou jako přes kopírák podobné webu společnosti Uniline, totiž byly registrovány před pouhým měsícem přes americkou firmu Enom Inc., která je v řadě nezávislých hodnocení bezprecedentně celosvětově na špici, pokud jde o registraci tzv. podezřelých domén a následného spamování z nich.

Brutální spamování, jemuž byli nedávno vystaveni majitelé emailových účtů ze Slovenska a z ČR, je naprosto v rozporu s pravidly EU, pokud jde o zasílání obchodních nabídek. Redakce portálu Krachy cestovek.cz zjistila, že podobně tomu bylo i v dalších postkomunistických zemích regionu – v Polsku, Maďarsku a Rumunsku. Nabídka webu Adriaguest.com totiž ve všech těchto zemích porušuje platné zákony nejen, pokud jde o nevyžádaná obchodní sdělení, ale především o povinnost zveřejňovat identifikační údaje podnikatelského subjektu.

Chorvatská společnost Uniline se přitom na svých stránkách prezentuje jako firma s téměř 200 zaměstnanci po celém světě, které provozuje online rezervační systém ve 13 jazycích a která je držitelem exkluzivní franšízy společnosti Europcar pro Chorvatsko. Mezi více než deseti logy partnerů na webu Uniline figuruje též potravinářská společnost Podravka a pojišťovna Allianz, ale také Evropská asociace cestovních agentur a touroperátorů (ECTAA).

A jak již bylo řečeno, Boris Žgomba, šéf cestovní agentury Uniline, která se spamováním snaží získat v postkomunistických zemích střední a východní Evropy klienty pro letošní sezónu, je přitom předsedou chorvatské a evropské profesní asociace. V tuto chvíli není podstatné, zda o praxi nevyžádaných obchodních sdělení ve své firmě pan Žgomba ví. Vzhledem k funkcím, které zastává, je totiž mnohem podstatnější, že k něčemu podobnému vůbec došlo.

Bude zajímavé sledovat, zda se k této kauze vyjádří tuzemská Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA), která je členem evropské asociace ECTAA. Chorvatsko je totiž pro české turisty dlouhodobě destinací číslo jedna.

Dodejme, že Uniline se ve své webové prezentaci chlubí loňským obratem přes 37 milionů eur a 360 000 turisty, kteří vloni využili jejích služeb. My v redakci portálu Krachy cestovek.cz ale máme jasno: Pokud do Chorvatska, tak určitě ne přes Panamu!

(red)

Vytisknout