Agentura Juhász mate klienty svým názvem, stále se označuje za cestovní kancelář

6. ledna 2014 17:21

Bývalá cestovka Juhász stále ve svém názvu používá sousloví „cestovní kancelář“, ačkoli už je pouze cestovní agenturou. Může tím mást klienty a navíc to odporuje zákonu. Firmě se v roce 2013 nepodařilo získat povinné pojištění proti úpadku a po letech tak skončila jako CK. Na ponechání svého původního jména se prý dohodla s živnostenským úřadem.

Ilustrační foto

Kdysi úspěšný severomoravský touroperátor si v roce 2013 prošel složitým obdobím. Nejdřív nedostal pojistku, pak si kvůli tomu musel přerušit živnost opravňující provozovat CK a poté se pokoušel pronajmout značku CK Juhász firmám s platnou koncesí. Nic z toho ale nevyšlo

Z Juhásze se tak stala cestovní agentura, která podle informací ze zimního katalogu spolupracuje s cestovkou Monmare travel. Připomínáme, že agentura je subjekt, který může jen prodávat zájezdy jiných cestovek a také si nesmí dát do názvu slova „cestovní kancelář“ nebo zkratku „CK“. Agentura Juhász se přesto dál oficiálně jmenuje Cestovní kancelář JUHÁSZ“.

 

Zeptali jsme se proto jak samotné firmy, tak zodpovědného ministerstva pro místní rozvoj (MMR), jestli je tato praxe v pořádku. A dostalo se nám překvapivých odpovědí.

Podle jednatele firmy Pavla Juhásze má agentura stále stejné jméno, protože je prý problematické na rejstříkových soudech názvy společnosti měnit. „Tuto záležitost jsme konzultovali i s příslušným živnostenským úřadem, který nám dal za pravdu a domluvili jsme se na několika bodech, které budeme dodržovat,“ uvedl Pavel Juhász pro portál Krachy cestovek.cz.

Domluvené body zní takto:

1. Nepoužíváme v naši obchodní značce sousloví "cestovní kancelář" - logo
je registrovanou ochrannou známkou.
2. Na webu ihned pod logem je uvedena informace, že pracujeme v režimu
cestovní agentury.
3. V komunikaci s klienty v e-mailech vždy máme uveden název společnosti s
dovětkem cestovní agentura.
4. V telefonech se jako cestovní kancelář nepředstavujeme.

„Klient tedy při komunikaci s námi nemůže nabýt dojmu, že jsme cestovní kancelář a ani tak vůči klientovi nevystupujeme,“ dodal pan Juhász.

Firma skutečně na svém webu pod hlavičkou uvádí, že pracuje v režimu cestovní agentury a v kontaktech pod názvem píše, že je cestovní agenturou. Jenže zákon hovoří jasně: „názvy ‚cestovní kancelář‘ nebo ‚CK‘ může používat pouze podnikatel, který je držitelem platné koncese…“

A Juhász držitelem platné koncese v této chvíli rozhodně není. Proto je překvapivé, že tuto praxi posvětil živnostenský úřad a zodpovědné ministerstvo pro místní rozvoj, v jehož popisu práce je dohlížet na to, aby se v cestovním ruchu hrálo podle platných pravidel, se s tím evidentně spokojilo.

Alespoň to vyplývá z reakce resortu pro náš portál: „Vyjádření ve věci, zda nedocházelo … dle zákona o ochraně spotřebitele užíváním názvu obchodní firmy obsahujícím slova "cestovní kancelář" ke klamavým obchodním praktikám, od Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, krajského živnostenského úřadu, Ministerstvo pro místní rozvoj neobdrželo,“ uvedl mluvčí MMR Marek Ženkl.

Ministerstvo tak zaujalo svou typickou pozici mrtvého brouka. Od úřadů v regionu „neobdrželo“ žádné vyjádření ohledně klamavých praktik, takže vše, zákon nezákon, je v pořádku. Nakonec, jak jsme již psali dříve, Juhász rozhodně není jedinou firmou, která navzdory právním předpisům využívá či využívala matoucí název. Ministerstvo svou nečinností tak dál podporuje chaos v cestovním ruchu, což bohužel ohrožuje i peníze turistů.

(rev)

Vytisknout