Soud zamítl i čtvrtý insolvenční návrh na zážitkovou cestovku Zlatá rybka

6. prosince 2013 01:32

Konec tragikomického seriálu o insolvenčních lapáliích těžce předlužené společnosti Zlatá rybka – zážitky, po jejímž loňském krachu zbyly oči pro pláč stovkám poškozených klientů, je v nedohledu. Soud nedávno zamítl již čtvrtý insolvenční návrh na firmu a navíc se vleče i policejní vyšetřování celé kauzy.

Webové stránky Zlaté rybky

Zopakujme, o co jde. Firma Zlatá rybka – zážitky olomoucké podnikatelky Simony Žákové se živila prodejem netradičních zážitků. Organizovala třeba pobyty v relaxačních centrech či pivních lázní, kvůli tomu měla i koncesi na provozování CK. Loni v dubnu však nečekaně vyhlásila bankrot, přestože do poslední chvíle za své dárkové certifikáty inkasovala od klientů tisíce korun.

Společnost za sebou nechala zhruba 10milionový dluh, patnáct stovek naštvaných zákazníků, z jejichž zážitkového poukazu se stal bezcenný papír, a další desítky věřitelů z řad hoteliérů a ostatních dodavatelů. Kauzou se navíc podle březnového zjištění portálu Krachy cestovek.cz začala zabývat policie.   

Náročný případ

Zeptali jsme se nyní na ředitelství olomoucké krajské policie, jak vyšetřování pokračuje. Podle vyjádření komisaře Josefa Bednaříka jde o komplikovanou kauzu, jejíž zkoumání ještě zdaleka neskončilo. „Případ je velice náročný a v současné době je stále v prověřování,“ uvedl Bednařík pro Krachy cestovek.cz.

Zároveň se protahuje samotné insolvenční řízení. Městský soud v Praze (firma těsně před krachem přesunula své tradiční olomoucké sídlo do Prahy) v půlce listopadu zamítl již čtvrtý insolvenční návrh na Zlatou rybku. První tři na sebe během loňského léta podala sama zkrachovalá společnost, zatímco s tímto čtvrtým insolvenčním návrhem přišel po roce jeden s věřitelů – firma Sky Servis

Peníze inkasovala, za služby neplatila

Podání Sky Servisu sice nebylo úspěšně, alespoň však přibližuje praktiky Zlaté rybky, respektive její majitelky Simony Žákové. Ta totiž Sky Servisu podle jeho insolvenčního návrhu již v průběhu roku 2011 neproplatila pět faktur v celkové výši přes 106 tisíc korun za vyhlídkové lety a tandemové seskoky padákem.

Přitom ve stejné době, kdy Žáková již nebyla schopná dostát svým závazkům, a zdaleka nešlo pouze o Sky Servis, Zlatá rybka dál nerušeně prodávala lidem dárkové vouchery. Firma tedy inkasovala peníze od klientů a zároveň neplatila dodavatelům služeb. Navíc, jak jsme již zmínili, skoro 1500 zákazníků si svůj zážitek kvůli krachu ani nestihlo vyčerpat.

Pro pořádek doplňme, že soud návrh Sky Servisu zamítl kvůli tomu, že nesplňoval zákonné požadavky. „V insolvenčním návrhu navrhovatel neoznačil žádného dalšího věřitele dlužníka ani žádnou pohledávku, kterou by měl mít dlužník vůči jinému věřiteli než je navrhovatel,“ upřesnil asistent soudce Ondřej Platil.

Dluhy v milionech, majetek ve statisících

Nicméně Sky Servis by se svých peněz stejně asi nedočkal. Majetek Zlaté rybky se totiž pohybuje ve stovkách tisíc korun, ale věřitelům firma dluží neuvěřitelných přibližně 10 milionů, tedy kolem 70 procent svého obratu. Ten podle informací z předchozího insolvenčního návrhu v roce 2011 činil 13,5 milionu korun.

Z výše zmíněných čísel vyplývá i další smutná skutečnost, a sice že kromě dodavatelů s nejvyšší pravděpodobností přijdou lidově řečeno na buben i klienti. Bezzubé státní orgány, které v čele s ministerstvem pro místní rozvoj dohlížejí na cestovní ruch, tak opět nedokáží ochránit peníze obyčejných lidí.

(rev)

Vytisknout