Cestovky si účtují paušály za změnu účastníka zájezdu. Odporuje to znění zákona

3. října 2013 15:10

Některé cestovní kanceláře podle zjištění redakce portálu Krachy cestovek.cz nedodržují občanský zákoník. Mají totiž navzdory znění zákona pevně stanovené poplatky za přeregistraci účastníka zájezdu, které jsou navíc často nesmyslně vysoké. S dodržováním právních předpisů se potýkají touroperátoři všech velikostí, včetně lídra trhu.

Ilustrační foto

Paragraf 852f občanského zákoníku hovoří o změně účastníka zájezdu jasně: „Původní a nový zákazník společně a nerozdílně odpovídají za zaplacení ceny zájezdua úhradu nákladů, pokud takové náklady cestovní kanceláři v souvislosti se změnou zákazníka vzniknou.“   

Z citované pasáže zřetelně vyplývá, že cestovka může chtít za přeregistraci po klientech peníze, jen pokud jí kvůli tomu vzniknou nějaké náklady, což lze těžko určit předem. Přitom řada kanceláří má na tuto službu ve svých obchodních podmínkách stanovený paušál.  

Týká se to i jedničky českého trhu – Exim tours. Největší tuzemská CK nejen že si za překnihování účtuje přemrštěnou tisícovku na osobu, ale dokonce si do všeobecných podmínek „vypůjčila“ větu z občanského zákoníku a upravila ji podle svých potřeb: „Původní a nový zákazník společně a nerozdílně odpovídají za zaplacení ceny zájezdu a úhradu nákladů s překnihováním spojených ve výši 1 000  Kč za osobu.“ Tato částka je mimochodem vůbec nejvyšší jakou jsme u cestovek našli.  

Nicméně Exim alespoň umožňuje přeregistraci klienta až dodesátého dne před zahájením zájezdu. To jiné cestovky nabízejí sice nižší paušály, ale zároveň i daleko tvrdší podmínky. Třeba Globtour chce minimální poplatek 500 Kč a změnu je nutné nahlásit tři týdny před odjezdem.

S občanským zákoníkem si neláme hlavu ani CK Siam Travel, která požaduje také pětistovku, avšak překnihování akceptuje jen do 60 dnů před plánovaným odjezdem. „Pozdější změna se považuje za zrušení původní smlouvy a za novou objednávku,“ nekompromisně uvádí všeobecné podmínky Siamu.

Jiní touroperátoři mají zase odstupňované sazby podle toho, kdy zákazník změnu nahlásí. Například RS tour si účtuje 200 Kč za osobu při provedení změny do 30 dnů před zahájením dovolené a 500 Kč, když si klient přivede náhradníka „od 29 dnů do 3 dnů před zájezdem.“

Stejně jako v jiných případech i z hlediska dodržování občanského zákoníku cestovkami zoufale selhává dohled ministerstva pro místní rozvoj, které má cestovní ruch na starosti. Nabízí se otázka, kdy ministerští úředníci konečně začnou pořádně dělat svoji práci? Řada příkladů z nedávné minulosti ukázala, že turisté doplácejí na nečinnost MMR, které i kvůli děravým zákonům bohužel stále nedokáže 100procentně ochránit zájmy a peníze klientů CK.

(rev)

Vytisknout