Bezpečná dovolená: pojistit se dá i proti krachu cestovní kanceláře

26. září 2013 09:17

Turisté si mohou před odjezdem na dovolenou pojistit v podstatě cokoli: zdraví, auto, zavazadla či domácí zvíře. Málo se ale ví, že lze uzavřít i pojistku proti krachu cestovní kanceláře. Ta se obzvlášť v dnešní době, kdy stát nedokáže ochránit klienty padlých CK, může hodit. Službu začaly vloni nabízet dvě firmy – pojišťovna Generali a cestovní agentura Invia ve spolupráci se společností AXA Assistance.

Ilustrační foto

Porovnáme-li obě zabezpečení dovolené, každé má své výhody i nevýhody. Kladem pojistky proti krachu cestovní kanceláře, kterou nazývá Faktor 100, je skutečnost, že už je zahrnuta v ceně zájezdu.

„Faktor 100… zaručuje, že v případě krachu pořádající české cestovní kanceláře klient obdrží zpět 100 % svých uhrazených peněz nejpozději do 30 dnů! A tedy má i nadále dost času, aby mohl zakoupit nový zájezd u jiné CK a užít si v poklidu své dovolené,“ shrnuje Invia na svém webu výhody této služby.

Vadou na kráse je jak oněch 30 dnů, než klient dostane zpět své peníze, tak to, že Invia sice proplatí celou hodnotu neuskutečněného zájezdu, avšak ne v hotovosti, ale pouze formou poukazu na jiný zájezd od Invie. Voucher „má platnost 1 rok a není směnitelný za hotovost,“ píší internetové stránky agentury.

V praxi to může fungovat tak, jak popsal před více než rokem čtenář v diskusi na serveru Orbion.cz: „Vy jim přenecháte pohledávku a oni Vám zašlou voucher v plné výši na nový zájezd. Voucher jsem obdržel před 14 dny a bylo štěstí, že jsem ho nepoužil. Včera mi přišel email s vyjádřením, že pojišťovna plnit nebude a použitý Voucher bude nutné uhradit… Mají to sice napsané ve všeobecných podmínkách, ale nikdo Vás neupozorní.“

Jinými slovy u Invie jde pouze pojištění právní asistence. Pokud CK vyhlásí úpadek, toto pojištění zajistí, že pojišťovna AXA bude za poškozeného klienta vymáhat plnění na pojišťovně, u které měla cestovka sjednáno povinné pojištění proti úpadku. Uvedené pojištění by tedy nepomohlo v případě podpojištěné cestovní kanceláře, jakou byla např. vloni BG Travel Marcely Pavelkové.

Klienti Generali si za pojištění proti krachu touroperátora musí připlatit, byť ne vysokou částku. Za zájezd do 10 tisíc korun to je jednorázově 20 korun za osobu, do 20 tisíc už 50 korun, a pokud cesta stojí až 80 tisíc, tak částka činí 80 korun. Peníze za neuskutečněný zájezd pak prý pojišťovna proplácí do dvou týdnů.   

Nevýhodou je fakt, že uvedenou službu není možné si pořídit samostatně, ale pouze jako doplněk k cestovnímu pojištění od Generali. Pojišťovna rovněž nenabízí možnost pojistit si luxusní drahé zájezdy, pojistný limit 80 tisíc je totiž nejvyšším možným stropem.

Ve srovnání s pojištěním právní asistence od Invie je pojistka proti krachu cestovky od Generali skutečnou pojistkou a poškození klienti CK se ve velmi krátké době dočkají výplaty svých peněz. Výhodou pojištění u Generali, ve srovnání s Invií je, že výplata není vázána na to, co pojišťovna vymůže po jiném subjektu.

Jak Invia, tak Generali slibují, že jejich pojištění pokrývá všechna rizika spojená s případným úpadkem cestovky. Od klientů převezmou pohledávky vůči pojišťovně padlé CK a vyřídí za ně veškerou agendu. Lidé tak nemusí čekat na odškodnění za zrušenou dovolenou, které se obvykle táhne dlouhé měsíce, navíc kvůli děravým zákonům s nejistým výsledkem.

Oba druhy pojištění jsou tak v danou chvíli zřejmě jedinou reálně fungující pojistkou proti úpadku CK, protože novela zákona o podnikání v cestovním ruchu je po pádu Nečasovy vlády a rozpuštění sněmovny v nedohlednu.

(rev)

Vytisknout