Nové zákony EU posilují práva turistů, možná ale narazí na nefunkční české úřady

4. září 2013 07:25

Brusel konečně reformuje 23 let starou směrnici o cestovním ruchu, jejíž podoba už neodpovídá současným zvyklostem spotřebitelů, které se díky nástupu internetu zásadně změnily. Nová pravidla posílí ochranu klientů cestovek i turistů, kteří si na webu sami vybírají jednotlivé cestovní služby. Část zajímavých novinek jsme popsali minulý týden, nyní přidáváme další.

Ilustrační foto

Návrh reformy směrnice EU 90/314 o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy přináší třeba přísnější kontrolu příplatků. Dohodnuté ceny by totiž mohly odůvodněně, třeba při nečekaném zdražení pohonných hmot, vzrůst maximálně o 10 procent.

Nová evropská norma také turistům umožní bezplatně odstoupit od smlouvy v případě přírodní katastrofy a občanských nepokojů v místě dovolené. „Pokud by takové události jejich dovolenou narušily, např. v situaci, kdy velvyslanectví cestování do příslušné oblasti nedoporučují,“ upřesnila tisková zpráva Evropské komise.

To ale není vše. Spotřebitelé budou také mít nárok na jasné informace o tom, kdo zodpovídá za nabízené služby a hlavně se posílí jejich práva při reklamacích.

„Kromě slev v případech, kdy cestovní služba nebyla poskytnuta tak, jak být měla, mohou spotřebitelé rovněž požadovat náhradu jakékoli vzniklé nehmotné škody, zejména v případě zkažené dovolené,“ dodává zpráva komise.

Jak jsme již informovali v minulém týdnu, bohulibý pokus Bruselu zlepšit práva turistů může narazit na nepochopení a špatnou práci úřadů v jednotlivých členských státech EU. Smutným příkladem je nynější směrnice EU, podle níž musí národní vlády zajistit stoprocentní ochranu klientů zkrachovalých cestovek, což bohužel v případě České republiky neplatí.

Z minulosti jsou notoricky známé případy, kdy poškození turisté nemohli kvůli pádu CK odjet na zaplacenou dovolenou a za bohorovného přihlížení ministerstva pro místní rozvoj, které má cestovní ruch v ČR na starosti, přišli o své peníze.

Členské země mají novou směrnici převzít do své legislativy přibližně za jeden a půl roku. Její reálný dopad na postavení spotřebitelů však bohužel závisí čistě na tuzemské administrativě.

(rev)

Vytisknout