Povede novela zákona o cestovním ruchu ke zdražení zájezdů?

25. června 2013 15:55 / Aktualizováno 25. června 2013 16:17

Při výběru dovolené od cestovní kanceláře je nezbytné si ověřit, jestli je CK pojištěna proti úpadku. Jak ale ukázaly případy z minulosti, pojistka může být nízká a nemusí stačit na pokrytí škod. Větší ochranu má turistům zajistit novela zákona o podnikání v cestovním ruchu, která teď leží v Poslanecké sněmovně. Názory na ní se ale různí, podle pojišťoven může vést ke zdražení zájezdů, napsaly Hospodářské noviny.

Ilustrační obrázek. Foto: Archiv

Lidé by neměli vždy koukat jen na cenu. Naopak je lepší dát si pozor na podezřele laciné nabídky a hlavně na zájezdy pořádané agenturami nebo různými sportovními kluby. Ty obvykle pojistku nemají, takže jejich klienti nejsou nijak chráněni. Krachy cestovek již v minulosti upozorňovaly na případy agentur Boleslavská cestovka či CZ AD dopravní a spolku Rocky Club Praha.  

Zda je cestovka pojištěna proti úpadku lze zjistit v samotné kanceláři a na stránkách ministerstva pro místní rozvoj, kde jsou odkazy na weby jednotlivých pojišťoven. CK musí mít pojištěno alespoň 30 procent plánovaných tržeb z prodeje zájezdů. To ale může být při jejím krachu málo.

Parlament nyní projednává návrh novely zákona č. 159/1999 Sb. o podnikání v cestovním ruchu, platit snad začne od příštího roku. Zavádí například minimální limit pojistného plnění pro touroperátory pořádající letecké zájezdy na čtyři miliony korun.

Zástupci asociací cestovek považují novelu za dostatečnou, pojišťovny se však obávají, že spolehlivě neřeší nízké pojištění některých cestovek, uvedly Hospodářské noviny. „Pojišťovny dokonce zvažují, zda po schválení novely toto pojištění prodávat, nebo ho preventivně sjednávat na nesmyslně nadhodnocené částky,“ citovaly HN mluvčí Uniqa pojišťovny Evu Svobodovou.

Změněný zákon může dle tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřiny Petříčkové přinést zvýšení režijních nákladů, nemělo by ale dojít ke zdražení zájezdů. Podobně vnímá situaci i místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. Naopak manažer marketingu a komunikace ERV pojišťovny Vlastimil Divoký soudí, že ceny zájezdů mohou z tohoto důvodu vzrůst.

Podle Evy Svobodové novela může vést k výraznému zvýšení pojistného u menších nebo nově vzniklých cestovních kanceláří. „Větší problém by ale mohly být velké cestovní kanceláře s miliardovými obraty, u kterých se riziko reálně pohybuje ve stovkách milionů korun,“ řekla novinám Svobodová.

A jak lze rozeznat potenciálně rizikovou CK? Již dříve jsme upozorňovali na loni padlé cestovky, jejichž příklady mohou sloužit jako vodítko, čeho se vyvarovat při nákupu zájezdu. Podle HN o problémech cestovky také může svědčit změna pojišťovny, když ta stávající prodloužení pojistky proti úpadku odmítne. Klient by si také měl porovnat ceny zájezdů – kromě nápadně nízkých cen mohou být signálem potíží cestovní kanceláře vysoké zálohy, které je třeba zaplatit dlouho předem, nebo jimiž cestovka podmiňuje slevy. A varováním jsou i časté změny místa pobytu a ubytování a stížnosti na webu, že cestovní kancelář s klienty nekomunikuje, nevyřizuje reklamace nebo přesouvá klienty do jiného hotelu, než mají ve smlouvě.

(rev)

 

Vytisknout