Nákup zájezdu, 3. díl. Zrušení dovolené si cestovka tvrdě naúčtuje

29. dubna 2013 11:25 / Aktualizováno 29. dubna 2013 11:36

Ne všechny plány vždy vyjdou podle představ. Cestovní kanceláře to samozřejmě vědí a ve smluvních podmínkách proto mají ukotvenou možnost odřeknutí zájezdu klientem. Za tuto službu si ale účtují poměrně vysoké poplatky.

Zdroj: Krachy cestovek Ilustrační foto

Jejich výše se liší případ od případu, žádná ustálená pravidla neexistují. Pro ilustraci si vypůjčíme podmínky jedné z největších českých cestovek CK Fischer. Při stornu do 45 dní před odjezdem inkasuje poplatek 1490 Kč za osobu, od 44 do 21 dní 30 procent z konečné ceny zájezdu, 20 až 14 dní 50 procent, 13 až 6 dní 70 procent a v kratším termínu si už nechává celou sumu.

Jiné firmy mají třeba posunutou první hranici na 60 dní a po jejím překročení poplatky postupně rostou, časté je také 80 až 90procentní odstupné při zrušení dovolené tři až šest dní před odletem. Nepříjemný bod zlomu, kdy klient dostane méně než půlku částky, je obvykle dva týdny před startem zájezdu, ale jsou i cestovky, u nichž se tato mez posouvá k 20. dni.

Touroperátoři mají své storno podmínky pečlivě ošetřené. V žádných totiž nechybí nenápadné ustanovení, že při odstoupení od smlouvy lidé platí skutečně vzniklé náklady. Přičemž výše zmiňované poplatky jsou pouze minimálními částkami, které zákazník hradí za jakýchkoli okolností.

Cestovky pamatují i na možnost, když si klient za sebe přivede náhradu. Nicméně ani v tomto případě se z toho nevyvlékne zadarmo. Změna jména obvykle vyjde na pět stovek, ale třeba Exim tours podle svých všeobecných podmínek vyžaduje za překnihování tisícovku, a to jen do 10. dne před odjezdem. V kratší lhůtě před začátkem dovolené se výměna klienta již řídí dle pravidel pro storna, což pak vychází na mnohem víc peněz.

(rev)

Vytisknout