Téma týdne – slevové portály: Některé firmy nabízejí pojištěné vouchery

8. března 2013 09:18 / Aktualizováno 8. března 2013 09:35

Počty slevových serverů stále klesají, hrozí tak další bankroty. Jak lze tedy omezit možná rizika plynoucí z nákupu dovolené přes slevové portály? Doporučení námi oslovených expertů na cestovní ruch i „slevový“ byznys zní jednoznačně – spoléhat se na prověřené firmy. Jednak je hrozba krachu u nich menší, a také často prodávají pojištěné vouchery.

Webová stránka Asociace portálů hromadného nakupování.

„Je jistě dobré vybírat renomované servery, které jsou na trhu již delší dobu,“ uvedl pro Krachy cestovek.cz senátor a viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. Klienti by si podle něj měli raději ověřit nabídku slevového portálu u daného hotelu či cestovky a důsledně si prostudovat podmínky uplatnění voucheru.

Podobně to vidí i Jana Jabůrková, ředitelka komunikace ministerstva pro místní rozvoj, které má cestovní ruch na starosti. Radí zaměřit se na solidnost jak portálu, tak i poskytovatele samotné služby. „Doporučujeme ověřit si přímo u cestovní kanceláře pravdivost inzerovaných informací na slevovém portálu, například nápadně uvedené velmi nízké konečné ceny za zájezd,“ dodala.

Zajímavou zárukou, po níž by se měli spotřebitelé pídit, je pojištění kuponů, které chrání zákazníky mimo jiné před úpadkem poskytovatele slevy (restaurace, hotelu či cestovky). „Portál by měl určitě garantovat své služby ve formě pojištění voucheru nebo úplné garance vrácení peněz ze svých zdrojů,“ vysvětlil pro čtenáře Krachů cestovek.cz zakladatel Asociace portálů hromadného nakupování (APHN) David Antić.

Podle něj jsou všechny firmy sdružené v APHN automaticky pojištěné. „Na trhu jsou i další portály garantující své služby přes pojištění, zůstávají ale mimo naší asociaci,“ poznamenal.

Antićova organizace zveřejnila i tzv. blacklist, tedy jakousi černou listinu společností, které podle názoru APHN neplní základní principy myšlenky hromadného nakupování. Na seznamu nechybí ani portály, o nichž se na diskuzních fórech zmiňují poškození klienti padlé liberecké cestovní kanceláře BG TravelCityKupon.cz a nedávno krachlá Hypersleva.cz.

„U portálů zařazených na blacklist přesáhl objem reklamací víc než 20, nebo jsme u nich zaznamenali velké množství stížností na neplnění povinností ze strany zadavatelů akcí na služby či produkty,“ vysvětlil kritéria pro umístění jednotlivých subjektů na seznam hříšníků David Antić. Podle něj dost společností, které asociace pověsila na černou listinu, už dnes neexistuje, což prý ukazuje na to, že rozhodnutí o jejich vložení na blacklist bylo správné.

(rev)

Vytisknout