Téma týdne – slevové portály: Klienti řeší formality přímo s CK, servery jen inkasují

6. března 2013 10:09 / Aktualizováno 6. března 2013 10:12

Námi oslovení experti považují prodej zájezdů na slevových serverech spíše za zvláštní formu marketingu cestovek, než za regulérní prodejní kanál. Portály skutečně připomínají specifický druh reklamní plochy. Podobají se sice cestovním agenturám, ale na rozdíl od nich klient slevového portálu po vybrání zájezdu komunikuje přímo s CK. Dokonce si často musí před nákupem kuponu sám předběžně rezervovat termín cesty.

Foto: Facebook Ilustrační obrázek.

„Spotřebitel si tedy nalezne svůj zájezd, ale své peníze předává slevovému serveru a za ně získává pouze jakýsi ‚poukaz‘ na uzavření smlouvy v cestovní kanceláři,“ upozornil tajemník Asociace cestovních kanceláří ČR (ACKČR) Michal Veber.    

To potvrzuje viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Tomio Okamura, podle něj veškerá práce spojená s prodejem zůstává na CK. „Server pouze zveřejní nabídku a inkasuje provizi, nicméně kontakt s klientem, sepisování smlouvy, vyřizování dotazů souvisejících se zájezdem, zaslání pokynů na cestu, to vše zůstává na cestovní kanceláři. Zde je rozdíl od klasického agenturního prodeje,“ dodal senátor.

Podle vyjádření ministerstva pro místní rozvoj, které má cestovní ruch na starosti, vlastně ani jiná varianta neexistuje. „Cestovní smlouva může být uzavřena pouze mezi cestovní kanceláří a spotřebitelem a musí mít písemnou formu, jako i další náležitosti,“ uvedla pro Krachy cestovek.cz ředitelka odboru komunikace resortu Jana Jabůrková.

Během největšího boomu slevových portálů v roce 2011 se jich uživilo přes 200, od té doby se jejich počet snížil zhruba na polovinu a podle expertů pročišťování trhu zdaleka neskončilo. Více přineseme v zítřejším pokračování tématu týdne.

(rev)  

Vytisknout