Není CK jako CK. Některé cestovní agentury si ze zákona dělají holubník

27. února 2013 09:38 / Aktualizováno 27. února 2013 10:08

Pojmenovat firmu či agenturu jako CK není jen tak. Zákon hovoří jasně: „názvy ‚cestovní kancelář‘ nebo ‚CK‘ může používat pouze podnikatel, který je držitelem platné koncese…“ Přesto existují subjekty, které spotřebitele matou využíváním této oblíbené zkratky, i když platné oprávnění k provozování cestovky podle všeho nemají. Je zarážející, že živnostenským úřadům to nevadí.

Foto: Archiv Koupě zájezdu k moři je někdy loterie.

Třeba u pražské agentury CK Best Tour Praha není v živnostenském rejstříku po koncesi vidu ani slechu, v posledních účetních výkazech firma uvádí jako předmět podnikání „cestovní agentura“, navzdory tomu od svého vzniku v létě 2000, tedy již přes 12 let, nerušeně využívá zkratku CK.

Je zajímavé, že tato společnost, která patří úspěšnému podnikateli v in-comingu Richardu Bílému (vlastní či spoluvlastní též dopravce Data Autotrans nebo vyhlídkové autobusy Hop on – Hop off), má v obchodním rejstříku uvedený předmět podnikání „provozování cestovní kanceláře“. Podle živnostenského rejstříku byla ale tato činnost jen krátkou epizodou z počátků firmy – trvala pouze do února 2001. Nyní má CK Best Tour Praha udělené živnostenské oprávnění na cestovní agenturu a průvodcovskou činnost.

Pozoruhodným příkladem je také CKM Olomouc, která na svém webu píše, že navazuje „na dobrou tradici značky CKM“. Není žádným tajemstvím, že písmena CKM byla zkratkou pro „Cestovní kancelář mládeže“. Nynější mládežnická „cestovka“ z Hané je ale klasickou cestovní agenturou, jež prodává zájezdy jiných touroperátorů. Patří společnosti GTS Olomouc, licenci na provozování CK pochopitelně nedrží, protože ji vzhledem ke své činnosti ani nepotřebuje. 

Zato brněnská agentura CK Servis situaci vyřešila šalamounsky. Od roku 2001 dle údajů v živnostenském rejstříku skoro deset let používala „céká“ i bez platné koncese, přičemž úřadům to zjevně nevadilo. V září 2010 firma povolení k činnosti cestovní kanceláře nakonec získala. U koho se letos pojistila proti úpadku, je však záhadou. V aktuálních seznamech všech finančních domů, které v Česku dle ministerstva pro místní rozvoj prodávají pojistky proti úpadku, CK Servis nefiguruje. Ani na stránkách CKservis.cz není pověšena jakákoli pojistná smlouva. Přitom povinná „protibankrotová“ pojistka je nutnou podmínkou pro držení koncese.

Někteří podnikatelé zákon o cestovním ruchu okatě obcházejí. Místo „CK“ či „cestovní kancelář“ si agenturu pojmenují pouze jako „cestovka“. To je případ podnikatelky Petry Střelečkové a její Boleslavské cestovky. Nedávno jsme o ní psali v souvislosti s údajnými dluhy vůči dopravcům. Nemusíme snad ani připomínat, že Střelečková ze středočeské Lhoty koncesi na svůj živnostenský list nikdy neměla.  

(rev)

Vytisknout