Holiday World 2013: Klasika, aktivní dovolená a exotika

Veletrh cestovního ruchu Holiday World tradičně láká masy lidí a ani letošek nebyl výjimkou. U pokladen pražského výstaviště se tvořily dlouhé fronty a kolem stánků ve výstavních halách vznikala takřka neprostupná tlačenice. Mezi vystavovateli nechyběly vedle středomořské plážové klasiky ani zajímavé nabídky aktivní dovolené a netradiční exotiky.

Návštěvníci veletrhu museli projít nafukovací reklamní bránou.

Letošní, již 22. ročník veletrhu, se konal od čtvrtka 7. února do neděle desátého. První dva dny byly určeny jen pro odborníky a víkend pak pro širokou veřejnost.

V sobotu bylo rušno už na ploše před výstavištěm, zpívali tam indiáni a ve funkci mobilní reklamy parkovaly autobusy cestovek. Celé prostranství uvnitř areálu, od hlavní brány k Veletržnímu paláci, překlenul provizorní pavilon. V jeho první čtvrtině probíhala přidružená výstava Golf Show a na ní plynule navazovala expozice Holiday World.

Nejvíc stánků cestovních kanceláři se nacházelo v tomto provizorním pavilonu. Vedle klasických touroperátorů překvapila velká účast cestovek specializovaných na různé druhy aktivní dovolené: lezení po horách, lyžování, cykloturistiku a všelijaké poznávací nebo expediční zájezdy.        

O pozornost návštěvníků také hojně usilovaly CK zaměřené na exotické destinace jako jsou Karibik a latinská Amerika. Na veletrhu zároveň vystavovali i zástupci řady mimoevropských států a území, třeba Venezuely, Salvadoru. Keni, Etiopie či Britských panenských ostrovů, takže o informace ohledně exotiky nebyla nouze.  

V rámci nabídky standartních pobytových zájezdů se žádné zásadní překvapení nekonalo. Převažovaly Chorvatsko, Řecko a další oblíbené cíle na obou stranách Středozemního moře. Z dříve opomíjených zemí přibyla Albánie.

Přímo v budovách Veletržního paláce převládaly expozice turistických centrál zahraničních regionů a zemí. Asi nejmohutnější stánek jak do výšky i plochy otevřeli v pravém křídle paláce Turci. Nejhlasitěji zase na sebe upozorňovali Slováci, kteří v krojích zpívali a tancovali přímo mezi lidmi. Nechyběly ale ani expozice domácích regionů, krajů a měst.

Lesklé a často ještě tiskárnou vonící objemné katalogy šly u většiny stánků z ruky do ruky. Nabídka byla skutečně rozmanitá a obrovská, velké byly i veletržní slevy, takže část nedočkavců uzavírala cestovní smlouvy přímo na výstavišti.

Pokud bychom měli na závěr srovnat pražský veletrh s brněnským Go a Regiontour, který proběhl v lednu, tak akce v jihomoravské metropoli je o něco menší a komornější. Vystavovatelé se ale mnohdy překrývají, nicméně v Brně může návštěvník narazit na některé lokální cestovky, které v Praze nevystavují. Hlavní město zase přitahuje více zahraničních účastníků – regionů i celých států.