Padlé cestovky udržují na internetu pohádku o skvělých službách

8. ledna 2013 21:35 / Aktualizováno 11. ledna 2013 11:36

Slogan „Ta pravá dovolená“ zní lákavě, ale má jeden háček: visí na facebookovém profilu loni zkrachovalé cestovní kanceláře Dolce Vita. Funkční internetová propagace padlých cestovek, která brouzdající zájemce o dovolenou okrádá o drahocenný čas a uvádí je v omyl, není bohužel žádnou výjimkou. Naše legislativa tento problém samozřejmě nijak neřeší.

„Ta pravá dovolená“ v podání CK Dolce Vita se pro stovky klientů proměnila ve špatný sen. Foto: Facebook

Celý loňský rok portál Krachy cestovek.cz upozorňoval na chyby v zákoně o podnikání v cestovním ruchu, ministerstvo pro místní rozvoj normu vytrvale obhajovalo tak dlouho, až raději začalo v tichosti připravovat její novelu. Podle našich informací ale chystané dílčí změny paragrafů řadu problémů stejně neřeší.

Podívali jsme se na webovou prezentaci neúspěšných CK a k našemu překvapení jsme na Facebooku objevili šest z devíti loni zbankrotovaných cestovek. Mají tam provozní dobu svých dávno uzavřených poboček a kompletní kontaktní údaje. Nechybí ani snímky azurového moře a pláží z destinací, kam dotyčné firmy vozily své zákazníky či jen vybraly peníze za to, že je tam dovezou. 

Obsah některých profilů může u postižených klientů vyvolat hořký úsměv. „Ta pravá dovolená“ v podání pražské CK Dolce Vita znamenala pro stovku zákazníků repatriaci z ciziny a pro dalších 200, kteří nikam neodjeli, oči pro pláč. 

Plzeňská World Travel, která po zářijovém krachu nechala v zahraničí přes 500 lidí, podle svého profilu zase usiluje o to, aby se zákazník vracel domů se slovy: „To byla dovolená snů...“. O takové dovolené se repatriovaným klientům možná ani nezdálo. Aktuální reklamní heslo další padlé cestovky „Stejně jako před rokem cestujeme s Pradokem :-)“ už kromě lehkého údivu nemůže snad nikoho zásadně překvapit.

Na facebooku liberecké Asteri Tour visí desítky fotek a profesionálně zpracovaných krátkých reklamních filmů. Tato propagace musela mimochodem stát dost peněz. „V Řecku jsme doma...“, píše také na svém profilu cestovka z Liberce, která nevypravila jediný zájezd, takže všichni její klienti místo návštěvy balkánské země zůstali doma pod Ještědem.

Většina zkrachovalých CK provozovala i weby. Často na nich dodnes informují o svém úpadku. Anebo naopak jsou už stránky bez informace o vyhlášení úpadku. Zvláštní případ je I.Parkam Holidays (skončila v létě 2011). Stále funguje její facebook s odkazem na původně firemní webovou prezentaci cestovky, kde dnes visí plně funkční cestovatelský portál Pár tipů, kam na dovolenou s adresou Parkam.cz. Na něm se nabízejí zájezdy od agentury Invia. Zvláštní ale je, že na stránkách nejsou žádné kontaktní a identifikační údaje provozovatele serveru.

Rekordmankou v délce přítomnosti na internetu je jedna jihomoravská cestovní kancelář, jež navzdory krachu před devíti lety stále láká klienty na novou sezonu roku 2004. Stránky jsou jinak velmi matoucí. Působí jako web funkční cestovky s nabídkou zájezdů do třech evropských zemí. Nechybí ani podrobný popis ubytovacích kapacit a zdvořilé přání: „Příjemnou dovolenou a na Vaši návštěvu se těší CK Moravia-Tour Uherské Hradiště“.  

(red)

 

Vytisknout