Krachy cestovek v roce 2012: Kolik cestovek letos skončilo?

21. listopadu 2012 09:46 / Aktualizováno 22. listopadu 2012 11:56

Podle našeho redakčního sčítání letos zkrachovalo devět cestovních kanceláří. Záleží však na metodice, jakou je počítat a koho do seznamu zařadit. Zřejmě proto zatím česká média k jednotnému součtu nedospěla.

Ilustrační foto: Krachy cestovek.cz

ASTERI TOUR

První, kdo letos oznámil bankrot, byla liberecká ASTERI TOUR, a to 17. dubna. Ovšem vzhledem k opakovaným nedostatkům v insolvenčních návrzích soud vyhlásil její úpadek až 19. června. Cestovní kancelář byla na trhu velmi krátce, od loňského 9. června. Specializovala se na zájezdy do Řecka. V roce 2012 prodala zájezdy na léto přibližně 121 českým klientům. Jednatelkou a majitelkou CK byla Alena Šídová. Jejím věřitelem, zaměstnancem a prý i partnerem, který se několikrát pokoušel kvůli dluhu 1,5 milionu korun na CK podat insolvenční návrh, byl Řek Nikolaos Pappas. Všichni poškození klienti dostali od Evropské Cestovní pojišťovny plnou náhradu. Více zde

Redgreentours

Následovala cestovní kancelář Redgreentours. Tato pražská cestovka s pobočkami v Brně, Vyškově a na Slovensku založená v dubnu 2009 Jaroslavem Hlinomazem vyhlásila úpadek 4. června 2012. Ekonomickým potížím čelila už od března téhož roku, kdy na ni podala insolvenční návrh společnost Student Agency kvůli téměř půlmilionovému dluhu za prodané zájezdy. Krach oznámila kvůli druhotné platební neschopnosti, ale podle údajů v insolvenčním návrhu byla předlužená asi 20 miliony korun. Stovka klientů zůstala bez zajištěné cesty domů v Turecku a Severním Kypru, o jejich návrat se starala Union pojišťovna, stejně jako o náhradu zaplacených zájezdů dalším jedenácti stům klientů, kteří odjet na dovolenou již nestihli. Více zde

CK Filip

Následoval krach ostravské CK Filip. Dne 26. června zahájil soud insolvenční řízení s její sesterskou agenturou CK Filip Travel, o den později v něm skončila i cestovní kancelář. Majitelkou obou firem byla Marie Panáčková, prokuristou Jan Valošek. Šlo o malou cestovku, založenou v roce 2003, její pád se dotkl asi dvaceti klientů, z nichž nikdo nebyl v zahraničí, pojištěna byla u České podnikatelské pojišťovny. Okolnosti jejího krachu prošetřovala policie. Více zde

GLOBALTOUR

Začátek prázdnin přinesl černý týden pro klienty tří cestovních kanceláří. První oznámila 4. července krach GLOBALTOUR s.r.o., menší pražská cestovní kancelář specializovaná na zájezdy do Turecka, která fungovala tři roky. O návrat 186 turistů ze zahraničí se postarala ČPP. Odškodnila také 300 klientů, kteří na zaplacené zájezdy neodjeli. Majitelkou a jednatelkou byla Helena Pošvářová.

Marcela Pavelková - BG Travel

Den poté, tedy 5. července, se média věnovala krachu další cestovní kanceláře: Marcela Pavelková - BG Travel. Liberecká cestovka zahájila v březnu 2012 na živnostenské oprávnění paní Pavelkové.  Úpadek vyhlásila kvůli „ekonomické situaci způsobené nekorektním jednáním bulharských partnerů“. Necelé tři stovky turistů ze zahraničí repatriovala pojišťovna Generali. Ovšem protože byla cestovka brutálně podpojištěná, nezbyly peníze na vyplacení klientů, kteří zaplatili, ale neodjeli. Ve věci bylo podáno několik trestních oznámení, iniciativou pojišťovny se rozběhlo insolvenční řízení.

Podle médií bylo s BG Travel uzavřeno asi 300 cestovních smluv, které nebyly naplněny. Počítáme-li průměr 3 osoby na smlouvu, blížíme se k číslu 1000 poškozených. Již téměř dvě stovky z těchto poškozených klientů BG Travel se připojily k iniciativě občanského sdružení Krachy cestovek, aby získaly své peníze od státu, neboť vinou jeho nedokonalého zákona mohla paní Pavelková uzavřít pojistku na mnohem menší objem podnikání, než ve skutečnosti měla. Vynořila se také podezření, že Pavelková byla jen nasazeným „bílým koněm“ za někoho, kdo má již krach cestovky za sebou. Více zde

Zuzana Pálová - Majestic Travel

Třetí katastrofou toho týdne byly problémy boskovické Majestic Travel majitelky Zuzany Pálové. Také ona podnikala na živnostenské oprávnění, a jak vyplývá z návrhů v insolvenčním rejstříku, zřejmě již delší dobu dlužila řadě dodavatelů. V sobotu 7. července se čtyřicítka jejích klientů dostala v Chorvatsku do bezvýchodné situace, když jim řidiči autobusu odmítli vydat zavazadla, protože Pálová nezaplatila cestu.

Majitelka cestovky přestala komunikovat s kýmkoli, a v pondělí pak pojišťovna oznámila, že cestovka nebyla pojištěná. Majitelka s pojišťovnou Generali jednala, obdržela příslib, že bude pojištěna, a na jeho základě získala živnostenské oprávnění. „Pakliže pojistná smlouva nebyla uzavřená a přesto prodávala zájezdy, tak je to normální podvod,“ uvedl 9. 7. pro týden.cz viceprezident ACČKA Tomio Okamura.Pálová sama bankrot nevyhlásila a soud před více než měsícem zamítl insolvenční návrh její bývalé zaměstnankyně, které dlužila mzdu za několik měsíců. Více zde

CK DOLCE VITA

Na černou listinu se 23. července zapsala pražská CK DOLCE VITA, když vyhlásila krach. Vedení kanceláře řešilo se svými právníky v posledních dnech přechod z činnosti CK na činnost cestovní agentury. To se však cestovní kanceláři nepodařilo.  V představenstvu této cestovky figuroval Kamal Jabeur, bývalý šéf moravské pobočky Sunny Days zkrachovalé před pár lety.

V zahraničí byla ve chvíli krachu stovka klientů, které repatriovala Česká podnikatelská pojišťovna, dvě stovky zákazníků CK DOLCE VITA za zájezdy zaplatily, ale nikam nejely. Více zde

PRADOK

Také srpen přinesl šokující krach, ale dokonale zvládnutý. Bylo jasné, že majitel cestovní kanceláře PRADOK na své klienty myslí i ve chvíli, kdy ho okolnosti donutily 17. srpna podnikání ukončit. Tato menší pražská cestovní kancelář byla na trhu 23 let. V kritické chvíli měla 170 klientů v Řecku, o jejich návrat se postarala pojišťovna Generali. Také 130 zákazníkům, kteří již nemohli odjet na zaplacené zájezdy, by měla vyplatit odškodnění v plné výši, PRADOK byl řádně pojištěn. Více zde

WORLD TRAVEL

Závěr letní sezony přinesl poslední nepříjemné překvapení 26. září. V Plzni vyhlásila úpadek cestovní kancelář WORLD TRAVEL. V zahraničí měla několik stovek klientů, o jejichž repatriaci se postarala pojišťovna Union a podle jejího vyjádření by měla pojistka stačit na odškodnění všech turistů, kteří neodjeli. Již několik týdnů před krachem se na webu rozpoutala diskuze zklamaných klientů cestovky, kteří označovali jejího šéfa Miloše Siváka za podvodníka a popisovali jeho nedodržené sliby a smlouvy. Jak se posléze ukázalo, Sivákovi patřila také cestovní agentura HOLIDAY TRAVEL na stejné adrese v Plzni, kromě toho je nadpolovičním vlastníkem pražské cestovky JIHOSPOL TOURS. Více zde

Náš součet

Budeme-li mezi cestovní kanceláře počítat Majestic Travel, která podnikala neoprávněně, ale zájezdy organizovala a prodávala, i CK Filip,která vlastně sama úpadek nevyhlásila, přinesla nám letošní letní sezóna pád devíti cestovních kanceláří.

Jen jedna z nich, PRADOK, skončila s noblesou. Prodej svých zájezdů postupně utlumovala a ve spolupráci s pojišťovnou se postarala o neproblematický návrat klientů z dovolených.

Jiné za sebou zanechaly spálenou zemi a lidé se budou muset svých peněz domáhat na státu, jako v případě BG Travel. Právě případ této CK ve vší nahotě odhalil slabiny tuzemského zákona o podnikání v cestovním ruchu, který se ve své současné podobě zdá být více než ochranou pro spotřebitele pobídkou pro nepoctivé a neseriózní podnikatele.

(red)

Vytisknout