Ve 30. letech cestovky klienta hýčkaly. A dnes?

9. listopadu 2012 11:33

První cestovní kancelář v Československu byla založena roku 1920 Československými drahami, Zemským cizineckým svazem a bankou Bohemia. Název zněl impozantně: „Československá cestovní a dopravní kancelář s filiálkami V Praze, Brně, Bratislavě, Karlových Varech a Františkových lázních.“ O dva roky se rozšířila i do Paříže, Vídně a Londýna.

Foto archiv Historický autokar Čedoku z 20. let minulého století

V roce 1926 se zrodil Čedok, který oslnil nasazením luxusních autokarů. Do začátku druhé světové války byl Čedok lídrem v Československu. Tehdy klienti neznali to, co jejich potomci, totiž že zaplatí a přesto zůstanou trčet kdesi v cizině, nebo jen zoufale postávají před odjezdovým stáním s cárem papíru, který byl ještě před hodinou cestovní smlouvou.

V roce 1948 přišlo znárodnění, nicméně Čedok si pozici udržel. Od poloviny šedesátých let se u nás objevují specializované cestovní kanceláře řízené státními svazy, sdruženími: Sport-turist, Autoturist-cestovní kancelář Automotoklubu ČSSR, CKM.  Řada z nich společně stavěla i rekreační objekty.

Změna režimu a otevření hranic se stalo impulsem pro živelný rozmach cestovek. Jak to někdy vypadalo, to ostatně ukazuje i pokračování kultovního filmu Slunce, seno…

 „Na velký rozmach cestovního ruchu nebyla připravená česká právní úprava, díky čemuž, a samozřejmě díky nezkušenosti manažerů nově vzniklých cestovních kanceláří, zkrachovalo několik cestovních kanceláří, dokonce i zaběhlých. Ztráty postihly nejen cestovní kanceláře, ale i tisíce klientů, kteří se v podstatě neměli kde dovolávat svých práv,“ shrnuje ve své diplomové práci Ivo Kočár zPrávnické fakulty Masarykovy univerzity.

Změnilo se za ta léta něco v ochraně zákazníka navzdory novým zákonům, koncesím a „dohledu“ úřadů?Jsou si dnes klienti CK jistější? Vy, kdo pravidelně sledujete stránky Krachycestovek.cz, víte, že na tuto otázku se bohužel nedá odpovědět kladně.

(red)

Vytisknout