První krach podle zákona: Každá CK je pojištěna na určitou částku, přesně stanovenou zákonem

18. září 2012 10:20

Když v roce 2000 vstoupil v platnost nový zákon o povinném pojištění cestovních kanceláří proti úpadku, stala se liberecká TOM-tourist první cestovní kanceláří, která vyhlásila svůj krach. Šlo o úplně první zkušenost s fungováním zákona, který měl ochránit zákazníky před krachy cestovek. A už při prvním úpadku zástupci pojišťoven avizovali: „Možná jim vrátíme i celou celou částku, kterou do zájezdu vložili.“

Ilustrační foto: Potíže CK TOM-tourist zavinil špatný odhad investic do drahých stanů

Výše uvedená citace v deníku MF Dnes patří právničce Evropské cestovní pojišťovny Marii Nezvalové (a současně představitelky České asociace pojišťoven), která tento názor vyjádřila i v jiných médiích. Například ve Snídani s NOVOU dostala od moderátorky dotaz, zda klienti zmíněné CK dostanou své peníze zpět v plné výši.

„Já se domnívám, že ano, i když to ukáže opravdu až praxe, protože každá cestovní kancelář je pojištěna na určitou pojistnou částku, to znamená na částku, kterou v případě toho krachu pojišťovna může klientům zaplatit, a tato částka je přesně stanovená zákonem. Čili to už není věc pojišťoven, ale věc zákona,“ konstatovala administrátorka tehdejšího poolu pojišťoven.

Podle dobového tisku si zájezd – tedy dvě služby - koupilo asi 60% zákazníků a na zbylé dvě pětiny, kteří si u CK TOM-tourist zakoupili jen ubytování, se pojištění nevztahovalo. „Řada klientů ale s touto skutečností nebyla seznámena,“ uvedla před lety Nezvalová.

Bezprostředně po úpadku CK policie registrovala více než tucet podaných trestních oznámení. Jednatel cestovky, Tomáš Jirásek, slíbil poškozeným klientům, že jim peníze vrátí a slíbil rovněž, že jim bude dluh písemně uznán. Ale podle médií byla kancelář CK od vyhlášení úpadku zavřená a telefony tam nikdo nezvedal.

A výsledek? Necelá tisícovka klientů liberecké CK TOM-tourist se svých peněz nedočkala. Nekoupili si zájezd, ale jen jednu službu. To, že se nedočkali odškodnění od pojišťovny, pro ně byla studená sprcha. Pojišťovna, respektive pool pojišťoven, ale postupoval přesně podle zákona. „Pojištění se vztahuje jen na zákazníky, kteří si zaplatili zájezd. To znamená cestu a pobyt,“ vysvětlovala v deníku Právo právnička Nezvalová.

Naděje poškozených zákazníků nenaplnilo ani insolvenční řízení s cestovkou. Konkurz byl zrušen, protože majetek úpadce nepostačoval ani k úhradě nákladů řízení. Potíže cestovky zavinil po třech letech existence špatný odhad investic za drahé stany, nechal se tehdy v médiích slyšet Tomáš Jirásek.

(red)

Vytisknout