Tunc Südogan: Zakladatel tureckých cestovek

3. září 2012 10:35

Nepřehlédnutelnou osobností v oblasti tuzemského cestovního ruchu je turecký podnikatel Tunc Südogan. Podnikal nejen se zlatem, klenoty a realitami, ale vyznamenal se především zakládáním a pokládáním cestovek. Zejména v pionýrských dobách před vznikem zákona o povinném pojištění cestovních kanceláří je zakládal každý rok.

V roce svého úpadku patřila CK I´m travelling mezi tři největší vystavovatele na pražském veletrhu cestovního ruchu Holiday World

Podle dostupných informací Tunc Südogan kariéru v Praze začal před patnácti lety, v roce 1997, firmou GTI, která se rok jmenovala také GTI Travel Agency. Stojí za zmínku, že vedle tehdy Turky vytvořené české GTI existovala již roky známější a zavedenější německá cestovka German Travel International (GTI), se specializací na Turecko.

Následoval vznik GTI & ELITA, později Elita Travel. Společnost fungovala v letech 1998 až 2001. Působil v ní Südoganův dlouholetý parťák, dnes v oboru rovněž proslulý Derya Evren. Firma neplatila svým dodavatelům a marně se dožadovala soudu o ochranu před věřiteli. Na exekuce také dojela. Pro nedostatek majetku dlužníka byl návrh na exekuci zrušen a firma vymazána z rejstříku.

V roce 1999 založili Tunc Südogan a Derya Evren společně s Turgutem Akyolem (krach CK Prog v roce 2007) kromě obchodní firmy Charcuterie, kterou podle obchodního rejstříku vede Tuncova manželka Julia, i společnost Bazaar 10, jejíž náplní činnosti byla i cestovní kancelář. Firma jako cestovka skončila v roce 2001, insolvencí prošla v roce 2010 a likvidací o rok později.

Ve roce 1999 založil Tunc Südogan s Julií další cestovku FBSK 1907.

O rok později založili Südogan s Evrenem cestovku Santi, kterou ještě téhož roku prodali svému kolegovi z Istanbulu. Ten ji provozuje dodnes.

Podnikatelským klenotem zřejmě měla být rodinná firma FBSK 1907. Ta však ale pod obchodními značkami Detur a I´m Travelling v roce 2007 připravila pro televizní kamery grandiózní srdceryvné scény z repatriace několika stovek rekreantů, kteří si zaplatili zájezdy do Turecka a Řecka. Objednané lety u charterových aerolinek Travel Service musela zaplatit pojišťovna a také odškodnit klienty, kteří už nikam neodletěli.

Celkové dluhy FBSK údajně dosáhly 36 milionů korun. Firma spadla do konkursu pár měsíců po svém krachu. Soud v roce 2010 zrušil konkurz poté, co byly splněny podmínky konkurzu. FBSK 1907 o licenci na provozování cestovní kanceláře nepřišla.

(rrk)

Vytisknout