Místo dovolené v Thajsku zajistila cestovka rodině zatčení a deportaci

30. srpna 2012 07:25

O tom, jaké jsou v zemi, kam cestujete, vízové a další zákonné povinnosti, se raději pečlivě informujte na zastupitelských úřadech a nespoléhejte jen na sdělení z cestovky. Mohlo by se vám to totiž šeredně vymstít.

Ilustrační foto archív

Pokud si informace obstaráte sami, předejdete tak extrémním situacím, jaká se před lety přihodila jedné slovenské rodině, která cestovala z Česka do Thajska. Cestovní kancelář je o vízové povinnosti do Thajska informovala sice z hlediska zákona nad rámec svých povinností, jenže zcela mylně. A to byl průšvih.

Na dotaz klienta, zda lze víza vyřídit přímo na letišti v Bangkoku, mu zaměstnankyně cestovky emailem odpověděla kladně s tím, že k vyřízení víza stačí mít jednu fotografii a zaplatit poplatek ve výši 1000 THB. Jenže v té době pracovnice CK nevěděly o odlišných podmínkách pro udělení thajských víz pro občany jiné státní příslušnosti než české.

Místo víz ale Slováka a jeho rodinu čekalo zadržení a deportace ze země. A tak cestovku žaloval a uplatňoval škodu za téměř 230 tisíc korun. Nastal mnohaletý soudní zápas.

U soudu prvního stupně neuspěl s žalobou, u pražského Městského soudu pohořel s odvoláním.

Soudy dospěly k závěru, že součástí služeb CK nebylo zajištění víz pro žalobce a členy jeho rodiny, kteří jako občané Slovenské republiky byli podle cestovní smlouvy, respektive všeobecných podmínek, povinni sami se informovat na vízovou povinnost u zastupitelství země, do které se chystali vycestovat.

Slovák podal dovolání k Nejvyššímu soudu. A ten vrátil věc zpět na obvodní soud, aby o tom rozhodoval znovu, a to s přihlédnutím k následujícím stanoviskům NS:

„Vzhledem k zákonným požadavkům na to, aby zákazník byl dostatečně informován jak před uzavřením cestovní smlouvy, tak před samotným zájezdem, lze bezpochyby za porušení právní povinnosti, vedle případu, kdy informace poskytnuta nebyla vůbec, považovat i skutečnost, že cestovní kancelář nad rámec smluvních či zákonných povinností poskytla informaci obsahově nesprávnou či mylnou.“

(red)

Vytisknout