Poškození klienti cestovek mají jasno: Za děravý zákon může ministerstvo pro místní rozvoj

23. srpna 2012 09:16

Jasnou odpověď na otázku, kdo může za letošní zkažené prázdniny tisíců klientů zkrachovalých cestovních kanceláří, poskytly v uplynulých dnech dopisy našich čtenářů na Ministerstvo pro místní rozvoj. Jeho úředníkům a pro informaci také portálu krachycestovek.cz začali lidé posílat „pozdravy z dovolené“, na kterou neodjeli.

I takhle mohly vypadat pozdravy z dovolené, která se neuskutečnila. Jako přílohu svého emailu na ministerstvo si můžete tuto pohlednici stáhnout i vy. Foto: archiv Krachycestovek.cz

Poškození klienti, kterým krachy cestovních kanceláří letos zkazily prázdniny, projevili překvapivě velkou dávku nadhledu. Přestože je děravý zákon, který ministerstvo do omrzení obhajuje jako „postačující“, připravil o mnohatisícové částky, vyvarovali se silných slov a popsali ve svých „pozdravech“ situaci zcela věcně.

„Plně jsem důvěřovala naší legislativě a nepochybovala jsem o tom, že dostanu své peníze zpět. Pojišťovna Generali mi ale poslala vyjádření, že splnila svou zákonem stanovenou povinnost. Je-li tomu tak, je tedy chyba na straně MMR!“, napsala ministerstvu například paní Renata Válková. Patří mezi stovky poškozených klientů CK BG Travel, která ukončila činnost 5. července letošního roku, a také mezi sympatizanty vznikajícího občanského sdružení Krachy cestovek.

Svůj „pozdrav z dovolené v Bulharsku“, která se ovšem nekonala, poslala na ministerstvo také paní Yvona Výmolová. S BG Travel měla odjet na zájezd se svým synem, který trpí těžkým astmatem a pobyt u moře by mu velmi prospěl. Paní Výmolová je přesvědčena, že za její současnou situaci může „svědomitá práce“ ministerských úředníků a jejich „správné vedení“.

Po krachu BG Travel se ukázalo, že cestovka byla rekordně podpojištěná a všechny peníze z pojistky padly na repatriaci lidí, kteří zůstali v zahraničí, takže na odškodnění za neuskutečněné zájezdy nezbylo nic.

Krach BG Travel znovu rozdmýchal vleklý spor o správnost různých výkladů zákona 159/1999, který podle nezávislých právních expertů neodpovídá požadavkům evropské směrnice na stoprocentní ochranu spotřebitelů.

MMR označilo zákon ve svém nedávno vydaném komentáři za dostatečný a odpovídající evropské směrnici. To je ale v příkrém rozporu s názorem, který na základě konzultací s advokátem Janem Kalvodou zastávají Krachy cestovek.

„Je třeba jasně rozlišit, že evropská směrnice ukládá povinnosti státu – uvést svou legislativu do souladu s evropskou – nikoli pojišťovně. O to pozoruhodnější je aktuální a radikální pozice české vlády resp. příslušného ministerstva, jež obviňuje pojišťovny en bloc,“ uvedl Kalvoda pro portál Krachy cestovek.cz.

Tento názor přijaly za svůj i stovky lidí poškozených jednáním cestovních kanceláří a nečinností Ministerstva pro místní rozvoj. Ti se chtějí prostřednictvím občanského sdružení Krachy cestovek domáhat na státu svých nároků.

(red)

Vytisknout