Garanční fond se v minulosti neosvědčil a zdražil by lidem zájezdy

13. srpna 2012 07:35

Podle informací ministerstva pro místní rozvoj už od letošního dubna „právě vrcholí“ přípravy novely zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu. Půjde ministerstvo cestou pokusů a omylů, nebo se poučí ze situací, které již klienti českých cestovek museli prožít?

Na repatriaci klientů zkrachovalé CK Travela praskl v roce 1997 celý garanční fond

Jedním z nápadů ministerstva a asociací cestovních kanceláří při přípravě tohoto zákona je založení garančního fondu, kam by cestovky přispívaly určitou částkou a fond by se pak v případě potíží postaral o jejich klienty.

Jak nedávno napsaly Lidovky.cz, o garančním fondu diskutují cestovky s ministerstvem pro místní rozvoj od roku 2010. Tuto informaci potvrdila mluvčí ministerstva Jana Jabůrková, ovšem s tím, že vše je ale teprve ve fázi řešení a jednání. Lidovky současně upozornily, že „lidé by ale museli počítat s tím, že se vznikem garančního fondu za zájezdy zaplatí víc a sami tak budou do fondu nepřímo přispívat“.

Takové řešení, kdy by si sami spotřebitelé ve zvýšené ceně zájezdů připláceli za to, co jim má podle platných evropských směrnic garantovat stát, nelze považovat za dobré. Dobrá není ani zkušenost s tuzemskýmGarančním fondem cestovních kanceláří, který sehrál svou jedinou a zároveň poslední roli v roce 1997, kdy zkrachovala řada domácích cestovek.

Připomeňme si, že v tom roce zůstalo po krachu několika cestovek (např. CK Prog tureckého podnikatele Turguta Akyola, který byl mj. zakladatelem vloni padlé CK Vivamonde) v zahraničí bez jakékoliv pomoci jejich asi 6000 klientů a vládu stálo milióny korun dostat je domů.

Fond založilo roku 1995 sedm cestovních kanceláří. Každý klient, který si zakoupil zájezd u členské CK, obdržel certifikát, v němž se mimo jiné pravilo, že fond ručí za závazky svých členů výhradně nepeněžním plněním, tedy nevrátí klientovi peníze, ale postará se o něj.

„Zákazníkovi, jehož cestovní kancelář zkrachovala, zaručuje (garanční fond) náhradní zájezd, a pokud je klient už v cizině, zaplatí se ze společné kasy jeho doprava domů,“ vysvětloval pro média Ing. Roman Šubert, tehdejší předseda garančního fondu a jednatel cestovky East West Travel. Právě u jeho klientů se zanedlouho ukázalo, že to nemusí být pravda.

Částka, kterou mohl fond ručit za závazky svých členů, se postupně zvyšovala. V roce 1996 to bylo 5 000 000 korun, o rok později o milion více. Což, jak se ukázalo, bylo žalostně málo.

Ještě v polovině června roku 1997 si liboval JUDr. Vladimír Dolejš z cestovní kanceláře Globtour jako jeden ze zakladatelů a místopředseda garančního fondu, že „zatím nebylo nutno nic z těchto peněz využít na výplatu klientům“.  

Ovšem na počátku července zkrachovala cestovní kancelář Travela a na repatriaci jejích klientů praskl celý garanční fond. Ale i tak to byla jen polovina potřebné částky. A klienti Travely přišli o odhadovaných 90 000 000 korun.

Ještě v témže měsíci na sebe podala návrh na konkurs další kancelář z garančního fondu - East West Travel. O značnou část jejích klientů se postaral Čedok, jenže ve fondu už nebylo nic. Takže nic nezbylo ani na klienty další zbankrotované CK – Čechie. O návrat turistů ze zahraničí se postarala s pomocí Globtouru, jenže o náhradních zájezdech si ti, jenž neodjeli, mohli nechat jen zdát.

Spojení některých představitelů zkrachovalých cestovek s garančním fondem, který se v praxi příliš neosvědčil, má svoji vypovídací hodnotu i dnes:

Generálním ředitelem a majitelem Travely byl Ing. Ivan Breznen, v té době předseda Asociace cestovních kanceláří ČR, která vznik fondu iniciovala. Roman Šubert z East West Travel byl ve chvíli krachu své cestovky předsedou zmíněného fondu. Ing. Šubert a Ing. Martin Junek ze zkrachovalé Čechie byli ještě před rokem ve statutárních orgánech před pár lety vzniklé CK Snail Travel International.

A když v září 2004 zkrachoval Globtour - který předtím vlastnil bývalý místopředseda garančního fondu Vladimír Dolejš, jenž je dnes místopředsedou ACK ČR - byl již v platnosti zákon o povinném pojištění a o klienty se postarala pojišťovna.  

(rdc)

Vytisknout