Další klienti cestovek poškozeni špatným zákonem

14. června 2012 08:40 / Aktualizováno 14. června 2012 08:41

Zákon o podmínkách podnikání v cestovním ruchu je děravý jako cedník. Objevili jsme další mezeru, kvůli které na krachující cestovky doplácejí zas jen nevinní klienti.

Vloni krachlá CK West Holiday slibovala dovolenou pro každého a nové ještě příznivější ceny

Díru v současném zákoně jasně ukázal případ několika klientů vloni zkrachovalé CK West Holiday. Cestovka byla řádně pojištěna, pojišťovna zajistila repatriaci, odškodnění začala vyplácet již čtyři dny po krachu. Podle vyjádření mluvčí pojišťovny odškodnila „všechny oprávněné nároky klientů v plné výši“.

Jak je tedy možné, že někteří turisté své peníze zpátky nedostali? Jsou jejich nároky neoprávněné? Jde o klienty, kteří řádně zaplatili zájezd, ale cestovka, dosud fungující, jej zrušila. V tomto případě údajně pro malý počet zájemců. Klientům se zavázala vrátit peníze. Načež zkrachovala.

Takovou situaci zákon o cestovním ruchu neposuzuje jako přímé poškození klientů krachem a pojišťovna tudíž není povinna je odškodnit. Pojištění se vztahuje výhradně na neposkytnutí služeb z důvodu úpadku, nikoli na finanční závazky vzniklé v době před úpadkem, což je případ klientů West Holiday. Za tyto škody odpovídá pouze cestovní kancelář. I když už nefunguje!

Normálnímu člověku je jasné, že je tu příčinná souvislost. Cestovka nevrátila peníze právě proto, že zkrachovala. Ale zákon tuto souvislost nevidí.

Poškození klienti West Holiday podali přihlášku k insolvenčnímu řízení s cestovkou, zároveň chtějí spolupracovat s občanskou iniciativou Stop krachům cestovek při vymáhání peněz od státu, jehož špatný zákon je poškodil.

Situace poškozených klientů je o to horší, že insolvenční soud před několika týdny smetl ze stolu návrh, který na sebe cestovka sama podala, se zdůvodněním, že „insolvenční návrh je vadný“. Existují obavy, že podobná situace nejspíš čeká také klienty krachující liberecké cestovky Asteri Tour.

(med)

 

Vytisknout