Lepší je ztratit peněženku, aneb co zmůžeme při krachu cestovky

15. května 2012 10:36

Stává se to. A je dobré vědět, jak si počínat. Když cestovní kancelář nezaplatí za ubytování a turista v tom lepším případě skončí v hotelové hale, nebo když musí vyřešit, jak se vrátí domů, protože cestovka nezaplatila letenky.

Popis životní situace na webu Ministerstva zahraničních věcí ČR

Ministerstvo zahraničních věcí radí, kontaktovat nejprve delegáta a s ním situaci řešit. Problém je v tom, že delegáti bývají stejně špatně informovaní o nastalé situaci jako samotní klienti cestovních kanceláří. Lepší je zavolat někomu do Česka, aby tam zjistil, co se vlastně děje. Druhou variantou je kontaktovat zastupitelský úřad především v případě, že cestovka s veřejností ani médii nekomunikuje, což je časté zejména u zahraničních vlastníků agentur a cestovek.

Není od věci spojit se i s pojišťovnou, která zájezd proti krachu pojistila. Pojišťovny se totiž jako první krok snaží dostat turisty domů. A samozřejmě zaplatit neuhrazené ubytování až do odjezdu z hotelu. Teprve v druhé řadě se věnuje těm, kteří na zaplacený zájezd neodletěli.

Při jednání se zastupitelskými úřady je třeba mít sebou občanský průkaz nebo pas, doklad o úhradě služeb zkrachovalé cestovní kanceláře. K žádosti o vyřešení tíživé situace v zahraničí není třeba vyplňovat žádné předepsané formuláře. Ani se za ni neplatí poplatky. Na druhé straně však neexistují lhůty pro vyřízení těchto žádostí.

Ale i konzuláty doporučují aktivně usilovat o kontaktování odpovědných pracovníků cestovek, kteří by měli svým klientům s návratem do Česka pomáhat. I to se často stává, jen se o tom nepíše v novinách. Zastupitelské úřady samy o sobě však nemohou zaplatit nocleh, stravování ani zpětnou dopravu klientů. Mohou jen kontaktovat cestovku a snažit se ji přimět k řešení situace. Případně přispět informací, jaký plán má příslušná pojišťovna.

Postup zastupitelských úřadů není při krachu cestovek upraven nějakým právním předpisem. Případ od případu může záchrana turistů probíhat jinak. Nelze si na ni ani stěžovat. Při krachu cestovek nejsou ani stanoveny žádné sankce. Náhradu škody, pokud na to nestačí výše pojistné částky, lze požadovat v rámci insolvenčního řízení nebo u soudu. Ten sice trvá dlouho, ale často na cestovku pošle přinejmenším exekutora.

Pravdou je, že ztráta či krádež dokladů nebo peněz je pro konzuláty podle jejich vnitřních předpisů snáz řešitelná situace ve prospěch českého občana než krach cestovní kanceláře. Pokud vám ale peněženka zůstala, pak s účtenkami nebo fakturami navštivte po návratu pojišťovací ústav cestovky, která příslušné služby neuhradila.   

(rek)

Vytisknout