Tomio Okamura by se jako prognostik neuživil

„Je několik kritérií, která ukazují na to, jak si cestovní kancelář stojí a jak poznat, zda je či není ve finanční či jiné krizi,“ vysvětloval v květnu loňského roku ve velkém rozhovoru pro deník Právo tehdejší mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA), dnes prezidentský kandidát Tomio Okamura.

Škoda, že místo obecných doporučení tehdy neřekl jasně: v naší branži je veřejným tajemstvím, že třeba taková I.Parkam Holidays směřuje mílovými kroky ke krachu, dejte si na ni pozor!

Okamura jen upozornil, že podezřelé například je, když kancelář nabízí dlouhodobě nejlevnější zájezdy na trhu a zároveň se snaží za tyto ceny prodat zájezdy ve velkém předstihu, přičemž žádá vysoké zálohy. Dobré je zjistit si na internetu majitele kanceláře, radil.

„Pokud je v čele cestovky člověk, jehož jméno je spojeno s nějakou kauzou či krachem v minulosti, není to dobré znamení,“ varoval Okamura.

„V tomto okamžiku nemám informace o tom, že by měla nějaká cestovní kancelář zkrachovat,“ prohlašoval zhruba měsíc před krachem CK I.Parkam Holidays, jehož dozvuky v podobě debaty o výplatě odškodnění klientům zaměstnávají média pro změnu letos.

Všichni tři její spoluvlastníci přitom už jeden krach firmy zabývající se cestovním ruchem za sebou měli. Jmenovala se Parkam s.r.o., těsně předtím, než ji v roce 2003 poslali ke dnu, ji překřtili na Makrap s.r.o.

A ceny zájezdů I.Parkam Holidays byly natolik lákavé, že odškodnění za jejich nákup uplatnily po vyhlášení úpadku u pojišťovny skoro dvě tisícovky napálených cestovatelů.